廃墟に花を 48時間で空き家を花園に

デトロイトの高速道路が見渡せる廃屋の2階の窓際に1人の女性が現れた。スポットライトに照らされた彼女は、両手いっぱいの白い花びらを通りに集まった人々に向かって振りまく。
|
Open Image Modal
Heather Saunders Photography
Open Image Modal

2015年5月のある夜、デトロイトの高速道路が見渡せる廃屋の2階の窓際に1人の女性が現れた。スポットライトに照らされた彼女は、両手いっぱいの白い花びらを通りに集まった人々に向かって振りまく。その光景は資金調達というより、ダークなおとぎ話のように感じられた。

戸口から垂れ下がる明るい黄色のレンギョウの枝が、今はフローリストとなったリサ・ワウドさんが所有する廃屋を訪れる人の髪をなでる。1カ月前、床にはこの家の以前の所有者が残していったガラクタがうずたかく積み重なっていたが、今はその床板の間からムスカリが伸びている。白い花々が壊れたトイレに飾られている。部屋の隅々には苔が生え、漆喰が剥がれ落ちた壁の木の薄板から、木の葉が押し分けるようにして生えている。

Open Image Modal

これはワウドさんのアートプロジェクト「フラワーハウス」の試運転だ。フラワーハウスは10月にオープンが予定されており、全国各地からフローリストが参加し、15の空き部屋に自然のインスタレーション(展示空間の壁や床に,空間と有機的な関係を持つよう立体作品を設置する方法)を施す、というものだ。

2013年7月、デトロイトは財政破綻し、ダウドさんは2014年、デトロイトの国境付近にある小さな町ハムトラミックの放棄された家屋2軒を、抵当流れの不動産オークションで購入した。合わせて500ドル。そのうちの1軒が今度行われる展示用に生まれ変わる予定だ。5月1日のプレビューは、もう一つの建物の1階で、かつては店の軒先だった場所で行われた。数十年前にはここでテレビの修理が行われていたと、地元住民の1人がワウドさんに教えてくれた。

Open Image Modal

5月の小規模なインスタレーションは、ワウドさんによるクラウドファンディングのプロモーションとなった。目標額は5万ドルで、その4分の1は壁画を描いた地元アーティストのルイーズ・チェン (Ouiziという名で活動) への謝礼と、今秋に開催するフラワーハウスの確保に使われるとワウドさんは語った。残りは展示後の住宅の解体、土地の造成、クラウドファンディングサイト「Indiegogo」への手数料の支払いに充てられる予定だ。

プレビューは、フローリストたちが夢中になれるような展示を行うためのアイデアを試す機会にもなった。これは彼らにとって、プロとしての仕事やクライアントの依頼という制約を超えた、実験的な試みを行える場になった。

Open Image Modal

「私のクリエイティブライフの中でも最高の1週間でした」。フローラル・スタジオ「Pot & Box」を運営するダウドさんは、オープニングとその準備についてそう話した。「私が担当した花嫁さんたちには言わないでほしいんですが、予算的な制約、何らかの制約があるときにこそ、真の創造性が現れるのだと思います」

Open Image Modal

このインスタレーションの制作は、4000本の花を使って48時間で行われた。今度の展示では、6万〜10万本の使用が予定されている。

Open Image Modal

もともとダウドさんは、花を買うための寄付集めを計画していた。だが彼女のプロジェクトを耳にしたアメリカ中の花農家が、彼女と取引のある卸問屋を通じてどんどん花を寄付してくれるようになった。 10月のインスタレーションでも、花の寄付が行われる予定だ。

「花がどんどん送られてきて、本当にうれしかったですね」そう彼女は語った。

展示された植物の中には、この家の近くで育ったものもある。例えばレンギョウは、すぐ近くの高速道路の中央分離帯から摘んできたものだ。

Open Image Modal

ヤブデマリからトウダイグサまで、フラワーハウスのチームは希望していた季節の花32種すべてを集めることができた。そのうちの多くが青葉で、そこに人の手が加わっていることは明らかながら、自然のままの森を思い起こさせるものがあった。

「私自身、そして一緒に活動したフローリストたちのスタイルは、野性的で自然なものです」とワウドさんは言う。「この家を支配するかのような枝葉に、そのスタイルが反映されていたと思います」

Open Image Modal

10月の展示では、フローリストは事前に花を注文し、個別に部屋をデザインする。対照的に、プレビューではワウドさんと13人のフローリストが共同制作を行い、寄付されたものは全て使った。

Open Image Modal

「最初は非常にコンテンポラリーなものにしたいと思っていました。ですが他の人にプロジェクトに参加してもらうなら、自分だけの考えでは進められません」。彼女はミニマル(最小限)なアプローチを思い描いていたが、他の参加者が地下から家具を運び出し、結果としてより家そのものを展示に組み込めたと彼女は述べた。

「自分のビジョンに固執しなくてよかったと、心から感謝しています」

Open Image Modal

ワウドさんの計画は当初、特定の場所も決まっておらず、花がどこか一帯を覆い尽くすイメージと、訪れる人に畏敬の念を感じてもらいたいという思いだけがあった。

プロジェクトはそこから発展し、家屋や建物は長持ちし、長く住み続けられることを想定することが重要だということを強調するものとなった。彼女が買い取ったのは、デトロイトの市境付近に数多くある空き物件のうち、わずか2軒だ。

Open Image Modal

展示終了後、ワウドさんはデトロイトの歴史的建造物などを再利用するNPO「Reclaim Detroit」と共同で、家屋の解体を行う予定だ。取り壊しと違い、資材の大半を捨てることなく回収する。

6月中頃まで行われる彼女のキャンペーンは、現在6000ドルの寄付を集めている。5万ドルは大きな目標だとワウドさんは認めているが、目標額に届かなくてもプロジェクトの継続を考えているという。

Open Image Modal

解体が終わった後、彼女はそこを生産的な場に戻すことを考えている。「Pot & Box」の花を育てるための農園栽培だ。インスタレーションで使用した、萎れた切り花は腐葉土になり、先頃のプレビューで使われたものはすでに肥料にする準備が進んでいる。

Open Image Modal

「これはまさにデトロイトの話だなと感じています」ワウドさんは、このプロジェクトを行う中で芽生えた責任感と、コミュニティの向上という目標について語った。「ここ以外の場所だったら、フラワーハウスが実現できたかどうかはわかりません」

Open Image Modal
Green Artists Making Climate Change A Priority
Olafur Eliasson's Icebergs(01 of15)
Open Image Modal
For \"Your waste of time,\" Olafur Eliasson displayed pieces of ice that broke off from Iceland’s largest glacier, Vatnajökull. Exhibited in a refrigerated gallery space powered by solar panels, the ice \"sculptures\" represented 800 years of Earthly existence, putting human\'s physical experience in perspective. \"The obvious lesson of Mr. Eliasson’s installation, \'Your waste of time,\' is that global warming is wreaking havoc on nature,\" Ken Johnson wrote in The New York Times last year.
David Maisel's Photographs of Open Pit Mines(02 of15)
Open Image Modal
At first glance, David Maisel\'s gorgeous photographs seem to celebrate the natural beauty of another planet, but his deep blue swirls and red craters actually depict the aerial appearance of environmentally impacted sites in the United States transformed by water reclamation, logging, military tests and mining. \"With the mining sites, I found a subject matter that carried forth my fascination with the undoing of the landscape, in terms of both its formal beauty and its environmental politics,\" Maisel writes on his website.
Amanda Schachter and Alexander Levi's Harvest Dome(03 of15)
Open Image Modal
Architects Amanda Schachter and Alexander Levi\'s massive \"Harvest Dome 2.0,\" assembled from 450 umbrellas and 128 bottles, once floated around the inlet of Inwood Hill Park in New York City. Deemed a piece of \"performance architecture,\" the 24 by 18-foot structure further proves the world\'s garbage can we reused in many unexpected ways.\n
John Sabraw's Toxic Sludge Paintings(04 of15)
Open Image Modal
Using toxic runoff found in the Ohio River region, artist and professor John Sabraw produces his own DIY pigments -- bold yellows and reds that are sourced from the oxidized sludge of abandoned coal mines. Rather than using imported iron oxide from China to make his paint colors, he taps into the water\'s heavy metals left over from abandoned coal mines, bringing to light the region\'s pollution problem in the process.\n\n\"The artist, like the scientist, has a crucial role to perform in our society,\" Sabraw explained to HuffPost. \"See things differently, act on this vision, report the failures and successes.\"
Naziha Mestaoui's Virtual Forests(05 of15)
Open Image Modal
Naziha Mestaoui\'s \"One Beat One Tree\" projects virtual forests onto city spaces, blurring the boundaries between the natural world and advancing technology. The digital trees actually grow in rhythm with a person\'s heartbeat, as viewers can connect to the series via a smart phone sensor. And with each virtual plant, a physical one is grown in regions throughout the world, from Europe and Latin America to Africa and Asia. Since its inception two years ago, the project has already sparked the growth of 13,000 trees.\n
Rachel Sussman's Oldest Things(06 of15)
Open Image Modal
Photographer Rachel Sussman has been traveling the globe for the past 10 years, searching for the world\'s oldest living things with camera in tow. From the Mojave Desert to the Australian Outback to Greenland\'s icy expanses, she captures portraits of organisms capable of lasting for 80,000 years, shining a light on our planet\'s resilience in the face of human intervention. \"Extreme longevity can lull us into a false sense of permanence,\" Sussman wrote for Brain Pickings. \"But being old is not the same as being immortal.\"
Barry Underwood's Electric Landscapes(07 of15)
Open Image Modal
Combining elements of painting, photography, performance, cinema and land art, Barry Underwood renders environmental issues like light pollution and deforestation in electric splendor.\"My attempt is to portray environmental issues that are not delivered in a heavy-handed way,\" Underwood explained to HuffPost. \"Rather in a way that draws attention in a pleasing way, then if contemplated could unfold a message of dissidence or a natural discord.\"
Paulo Grangeon's 1,600 Pandas.(08 of15)
Open Image Modal
French sculptor Paulo Grangeon used an unlikely medium to illuminate the reality of animal endangerment across the world. For his traveling exhibit, \"Pandas on Tour,\" he created 1,600 papier-mâché bears meant to represent the actual number of pandas left on the planet (recent estimates actually place the number slightly below that, at 1,596). Launched in 2008 in collaboration with the World Wildlife Fund, Grangeon’s project has traveled to landmarks in more than 20 countries, including the Eiffel Tower.
Aida Sulova's Trash Cans(09 of15)
Open Image Modal
A Kyrgyz street artist named Aida Sulova confronted the rampant garbage problem in Bishkek by using trash bins as a canvas. According to Wooster Collective, the street artist pastes photographic images of open mouths on garbage cans throughout the city to “remind people that what they throw into the world, eventually ends up inside us.\"
Chris Jordan's Portraits of Consumption(10 of15)
Open Image Modal
Photographer Chris Jordan puts consumption into perspective with his series \"Intolerable Beauty: Portraits of American Mass Consumption.\" His works show the debris we as a society leave behind, from massive dumps of cell phones, to crushed cars and circuit boards, all squeezed together in hypnotic quantities. \"I am appalled by these scenes, and yet also drawn into them with awe and fascination,\" Jordan explained in an email to The Huffington Post. \"The immense scale of our consumption can appear desolate, macabre, oddly comical and ironic, and even darkly beautiful; for me its consistent feature is a staggering complexity.\"
Gabriel Orozco's Found Objects(11 of15)
Open Image Modal
For the 2012 installation \"Sandstars,\" Gabriel Orozco arranged over 1,200 objects from the Isla Arena, Mexico trash repository on the Guggenheim Museum\'s floor, accompanied by a dozen large, gridded photographs depicting the individual objects in a studio setting. The found treasures bring hints of the ignored wastelands into a gallery setting, forcing viewers to confront the effects of industrial and commercial refuse.
Agnes Denes's Wheatfields(12 of15)
Open Image Modal
Agnes Denes is a giant among land artists. Her most well-known project is probably the 1982 piece \"Wheatfield -- A Confrontation,\" in which she planted a field of golden wheat on two acres of a landfill near Wall Street and the World Trade Center in Manhattan. She weeded, irrigated and cultivated the mini oasis, bringing the essence of rural America into the throngs of America\'s urban epicenter. The confrontation was between nature and artifice.
Christo and Jeanne-Claude's Surrounded Islands(13 of15)
Open Image Modal
Christo and the late Jeanne-Claude are well known for their massive land artworks that serve to remind viewers of the natural wonders scattered around the planet. For \"Surrounded Islands,\" the two artists encircled 11 islands in Biscayne Bay, Miami with 6.5 million square feet of floating pink woven polypropylene fabric. In the process, they cleaned up 40 tons of garbage from the floating land masses.\n
Mathilde Roussel's Living Sulptures(14 of15)
Open Image Modal
French artist Mathilde Roussel created a series of living grass installations that take the shape of human beings. Made of recycled material and fabric filled with soil and wheat grass seeds, the pieces are meant to symbolize the centrality of food. \"Observing nature and being aware of what and how we eat makes us more sensitive to food cycles in the world -- of abundance, of famine -- and allows us to be physically, intellectually and spiritually connected to a global reality,\" the artist explains.
Pedro Reyes' Grasshopper Burgers(15 of15)
Open Image Modal
For \"The People\'s United Nations (pUN)\" exhibition at Queens Museum in New York, Mexican artist Pedro Reyes made climate change and geo-engineering points of focus for his diplomatic performance piece. He even served grasshopper burgers during a lunch break to participants in the 193-person assembly to highlight the carbon footprint of meat. \"Protein from insects is the way of the future,\" the artist proclaimed to HuffPost.

この記事はハフポストUS版に掲載されたものを翻訳しました。

Open Image Modal