テスラの自動運転車で初の死亡事故。何が問題だった?

亡くなったのは、テスラのイノベーションを信じている男性だった。
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Tesla Model S P90D

電気自動車メーカーのテスラは6月30日、ウェブサイトで、自動運転機能を搭載した自社の車「モデルS」を使った死亡事故が発生したと発表した。アメリカ運輸当局が、事故の詳しい原因を調査している。テスラによれば、事故は自動運転機能を使った初の死亡事故となる。

事故は5月7日に発生した。「車は、中央分離帯のある幹線道路を自動運転で走っていて、前方で交差点を左折しようとしていた大型トレーラーに衝突した」とテスラは説明している。「後方の空が明るく光っていて、白い色をしたトレーラーの側面をドライバーも自動運転機能も認識しなかった。そのため、ブレーキが作動しなかった」という。

ニューヨークタイムズ紙によれば、亡くなったのはジョシュア・ブラウン氏(40歳)。テクノロジー系のコンサルティング会社を経営していていたブラウン氏を、テスラは「イノベーションとテクノロジーの可能性を信じ、テスラのミッションを理解した人物」と説明している。

ブラウン氏は生前、愛用するテスラで自動運転を試す動画をYouTubeに投稿している。

テスラは、今回の事故は「滅多に起こらない状況下で発生したものだ」と述べている。

同社によると、自動運転だからといって、ドライバーはよそ見をしながら運転していいというわけではない。自動運転は初期設定ではオフになっていて、ドライバーは乗る前に、自動運転機能にどこまで任せられるかを、きちんと把握する必要がある

またモデルSは、運転をする時にはハンドルに手を置くようにも求められている。手を離すと、車はドライバーに警告を発し、徐々に減速するという。

テスラは、自動運転の機能を搭載した車を、2015年に発売を開始した。きちんとドライバーが監視していれば、人間が運転する従来の車より、ずっと安全だと同社は述べている。

テスラ以外の自動車メーカーも、自動運転を搭載した車を次々と発表しているが、今回の事故で、自動運転車に対する規制が強化される可能性も考えられる。

ハフポストUS版に掲載された記事を翻訳・加筆しました。

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トヨタの自動運転車
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Japan\'s auto giant Toyota demonstrates autonomous driving with a Lexus GS450h on the Tokyo metropolitan highway during Toyota\'s advanced technology presentation in Tokyo on October 6, 2015. Toyota is expecting to commercialise autonomous vehicles before the Tokyo Olympics in 2020. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo credit should read YOSHIKAZU TSUNO/AFP/Getty Images) (credit:YOSHIKAZU TSUNO via Getty Images)
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Japan\'s auto giant Toyota demonstrates autonomous driving with a Lexus GS450h on the Tokyo metropolitan highway during Toyota\'s advanced technology presentation in Tokyo on October 6, 2015. Toyota is expecting to commercialise autonomous vehicles before the Tokyo Olympics in 2020. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo credit should read YOSHIKAZU TSUNO/AFP/Getty Images) (credit:YOSHIKAZU TSUNO via Getty Images)
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Japan\'s auto giant Toyota demonstrates autonomous driving with a Lexus GS450h on the Tokyo metropolitan highway during Toyota\'s advanced technology presentation in Tokyo on October 6, 2015. Toyota is expecting to commercialise autonomous vehicles before the Tokyo Olympics in 2020. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo credit should read YOSHIKAZU TSUNO/AFP/Getty Images) (credit:YOSHIKAZU TSUNO via Getty Images)
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Japan\'s auto giant Toyota demonstrates autonomous driving with a Lexus GS450h on the Tokyo metropolitan highway during Toyota\'s advanced technology presentation in Tokyo on October 6, 2015. Toyota is expecting to commercialise autonomous vehicles before the Tokyo Olympics in 2020. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo credit should read YOSHIKAZU TSUNO/AFP/Getty Images) (credit:YOSHIKAZU TSUNO via Getty Images)
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Visitors look at Japan\'s auto giant Toyota Lexus GS450h, which can be driven autonomously, during Toyota\'s advanced technology presentation in Tokyo on October 6, 2015. Toyota is expecting to commercialise autonomous vehicles before the Tokyo Olympics in 2020. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo credit should read YOSHIKAZU TSUNO/AFP/Getty Images) (credit:YOSHIKAZU TSUNO via Getty Images)
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An in-car display screen is seen as Japan\'s auto giant Toyota demonstrates autonomous driving with a Lexus GS450h on the Tokyo metropolitan highway during Toyota\'s advanced technology presentation in Tokyo on October 6, 2015. Toyota is expecting to commercialise autonomous vehicles before the Tokyo Olympics in 2020. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo credit should read YOSHIKAZU TSUNO/AFP/Getty Images) (credit:YOSHIKAZU TSUNO via Getty Images)
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Visitors look at Japan\'s auto giant Toyota Lexus GS450h, which can be driven autonomously, during Toyota\'s advanced technology presentation in Tokyo on October 6, 2015. Toyota is expecting to commercialise autonomous vehicles before the Tokyo Olympics in 2020. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO (Photo credit should read YOSHIKAZU TSUNO/AFP/Getty Images) (credit:YOSHIKAZU TSUNO via Getty Images)

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