世界で活躍するダンサー・菅原小春さんが語る、海外と日本のダンス事情

誰も見たことがないものをつくりたいので、それを見つけてクリエイションしていく作業が好きなんです。
Open Image Modal
TOKYO, JAPAN - NOVEMBER 26: Dancer Koharu Sugawara attends the VOGUE JAPAN Women of the Year at the Meguro Gajoen on November 26, 2015 in Tokyo, Japan. (Photo by Ken Ishii/Getty Images)
Ken Ishii via Getty Images

Open Image Modal

世界的ダンサー菅原小春が語る、世界と日本の異なるダンサー事情

リアーナや少女時代など、様々なアーティストの振り付けやバックダンサーとして活躍する菅原小春。スティービー・ワンダーと共演した『TDK』のCMや、今年6月に放送された『情熱大陸』(TBS系)をきっかけに英国・ロンドンで結成された人気ユニット・イヤーズ&イヤーズのミュージックビデオ出演も果たし、世界中からのオファーが後を絶たない。その菅原にダンスに賭ける想いや世界のダンス事情について話を聞いた

◆SNSに投稿した動画がきっかけで仕事が増えた

――今回はテレビ番組でしたが、映像がきっかけで仕事が決まることは多いですか?

【菅原】 今は、だいたいそうです。YouTubeやFacebookなどのSNSに投稿した動画を観た方が、「何だあの動きは!」って興味を持って連絡をくれます。そういう流れで、今年は三浦大知くんやEXILEさんなどのミュージックビデオにも出演させていただきました。

――SNSを活用するようになったきっかけは?

【菅原】 最初は6年くらい前で、単に面白くて観ていただけだったんです。海外のダンサーの動画を見て、LAとかNYにはこういうダンサーがいるんだ! ってわかって。じゃあ実際に行ってみたいと思って、高校卒業と同時にLAに行きました。それで、LAでできた友だちから「ビデオは撮ってないの?」って聞かれて、以前ショーに出たときのビデオを見せたら、「これはネットに載せたほうがいい」「載せたらスゴイことになるから」って言ってもらって。それでFacebookに載せたら、海外のいろんな人がシェアしてくれるようになって。最初はLAだけだったのがカナダまで広がり、そこからシンガポール、イタリアとどんどん動画をシェアしてくれる人の輪が広がっていって。そのなかで、ワークショップに誘ってもらったり、お仕事の依頼が来るようになりました。

◆海外はダンスそのものにフォーカスが当たっている、でも日本は…

――世界30ヶ国以上で活動されていると菅原さんから見て、海外と日本ではダンサー事情はどう違いますか?

【菅原】 日本のようにアイドルとかジャンルではなく、海外はダンスそのものにフォーカスが当たっていると感じます。一般の人もみんな注目していて、ダンス番組も多いし。専門のエージェンシーもあるし、大規模なコンペティションも頻繁に行われています。だからと言って、私が率先して日本をそういうレベルにしていきたいとか思ってるわけではなくて。むしろそういうことすら越えて、もっと違った次元で活動していきたいんです。誰も見たことがないものをつくりたいので、それを見つけてクリエイションしていく作業が好きなんです。日本は右向け右で、どうしても枠の中で踊ってるイメージですね。その枠をボンって壊してグチャグチャにしてもいいから、枠を越えて個性を出している人は、本当に少く感じます。なので、そういう人をたまに見つけたときは「うわっ!」って思います。テクニックって練習すれば誰でも身につくものですが、そこからどう色付けしてクリエイトして、自分というものを知って、いかにセルフプロデュースしていけるかが大事だと思います。

――そんな日本と海外の違いも分かったうえで、菅原さんのスタンスはどういうものですか?

【菅原】 「ダンスはダンスじゃない」というのが、私のモットーです。世の中から言われるいわゆるダンサーと言うのは、誰々の後ろで踊ってたとかCMにちょっと出てたとか、そういう人のことを指しますが、「それは何でだろうな?」って思うんです。たとえばダンサーが服を着たら、その服の見せ方の幅をモデルさんよりも広げられたりだとか、持ってるパワーをいろんな方向に向けられるのに、その可能性があまり認められていないと感じます。なので、それを証明したいと思っていて。

――アーティストの歌や画家の絵のように、ダンスを作品やメッセージとして伝えていきたいと?

【菅原】 言葉は言葉でしかないけど、何かを行動で示してもらえたら、みんな嬉しいと思うんです。たとえば口約束って簡単にできるけど、それを行動で示すのはすごく大変なこと。私はこういう人だ、こんなにスゴイんだって口で言うのではなく、言わなくても自分のダンスや表現だけで、相手に伝わったり心に届けられたらいいなと思っています。

◆5年経ったら心も体も持たないくらい……今突っ走っています

――ちなみに『情熱大陸』の中で、「5年経ったら辞める」と言っていましたが。

【菅原】 5年経ったら心も体も持たないくらいになって……というくらいに今突っ走っていますという意味で言いました。そのくらい1つひとつ取り組まないと気が済まない性格なんです。どんなに疲れていても100%出して、それで身体が折れても明日死んでしまっても、悔いが残らないように日々全力を尽くしていたいという気持ちのあらわれです。

――目標や目指すものはありますか?

【菅原】 目標とする人はいません。常に自分が目指す自分になりたいと思っています。自分の感情にどれだけ勝って、強くなって、どれだけ課題をクリアしていくかということ。だから、ここまでやったらゴールみたいな、具体的なものはないです。今興味あることに対して、全力でやるだけ。昨日できなかったことを今日はできるようにして、ダンスの幅を少しずつでも広げていって。その姿をより多くの人に知ってもらって、クリエイションしている感覚を自分でも楽しんでいたいです。

(文:榑林史章)

Ballet Dancers Changing the Landscape
Misty Copeland(01 of13)
Open Image Modal
Misty Copeland became the third African American female soloist at the American Ballet Theater back in 2007. Since then, she\'s spoken openly about racism in the dance world. \"[Ballet is] such a traditional and historic art form that people are afraid to change it,\" she said in an interview with New York Magazine. \"But I think it has to if it’s going to last in the world we live in today. It\'s hard to change someone’s ideas when they might not even really consciously know that they’re being racist, or have racist ideas, just because ballet has been this way for hundreds of years.\"\n
\nHer new Under Armor ad has been making waves online, effectively conveying a contemporary interpretation of what it means to be a ballerina.\n
Yuan Yuan Tan(02 of13)
Open Image Modal
Yuan Yuan Tan is a principal dancer with the San Francisco Ballet. In the late 1990s she became the youngest principal in the company’s history and the first Chinese dancer to be promoted to that level.
Shannon Harkins(03 of13)
Open Image Modal
Shannon Harkins was 13 years old when The Washington Post called her \"the face of African American ballet dancers\' struggles.\" At that time, she was the only African American girl at Level 7 at the Washington School of Ballet -- the highest pre-professional level.
Desmond Richardson(04 of13)
Open Image Modal
Desmond Richardson is the co-founder and co-artistic director of Complexions Contemporary Ballet, a company that seeks to reinvent dance by creating an open environment that embraces multicultural forms of movement. Richardson also performed as a principal dancer at the Alvin Ailey American Dance Theater for seven years.
Natalia Osipova(05 of13)
Open Image Modal
While Natalia Osipova may look like the stereotypical image of a ballerina, her viewpoints express anything but. \"I am not interested in sporting diamond tiaras on stage, or having my point shoes cooked and eaten by my fans,\" she explained to The Spectator this year. \"Ballet has evolved and the ballerina figure with it. The world around us offers new challenges, new stimuli and new opportunities, and I believe that it is the responsibility of every artist to be constantly ready to respond to these. There is simply no reason, nor time, to perpetuate century-old clichés, such as the remote, semi-divine figure of the 19th-century ballet star.\"\n
\nOsipova\'s attitude eschews the celebrity of a glamorous field, and we can\'t help but love her progressive tone.\n
Chehon Wespi-Tschopp(06 of13)
Open Image Modal
Chehon Wespi-Tschopp became America\'s Favorite Dancer back on \"So You Think You Can Dance\" Season 9. Being the first male contestant to identify first and foremost as a ballet dancer, he brought the art form into the realm of mainstream television.
José Manuel Carreño(07 of13)
Open Image Modal
Born in Cuba, former ABT star José Manuel Carreño is the Artistic Director at the Ballet San Jose. After dancing as the Prince in \"Swan Lake\" as his final performance, he ventured from New York City to Northern California to lead the financially-troubled company.
Wendy Whelan(08 of13)
Open Image Modal
Wendy Whelan has become something of a figurehead for veteran dancers, advocating for financial support and career services for ballet icons nearing retirement. “We are not supported federally at all once we leave the ballet. There is no support whatsoever, financially or insurance wise for dancers in the United States.\"\n
\nAfter 30 years at the New York City Ballet, the principal dancer will bid her adieu this October, with plans to continue dancing with the likes of Edward Watson and the folks at Manhattan\'s City Center.
Cassa Pancho(09 of13)
Open Image Modal
Cassa Pancho is the founder of Ballet Black, a company devoted to inspiring opportunities for \"dancers and students of black and Asian descent.\"\n
\n\"All through ballet school I was really aware of the lack of black people around me,\" she explained to The Guardian. \"So for my dissertation I thought I would interview black women working in ballet and see what they had to say –- but I couldn\'t find a single black woman working in ballet, and that really stunned me. When I graduated, I decided, very naively, to do something about it myself.\"\n
\nYou can read more about Cira Robinson, Damien Johnson and Sayaka Ichikawa -- all senior artists at Ballet Black -- here. (Photo of the company by Bill Cooper.)\n
Carlos Acosta(10 of13)
Open Image Modal
Cuban-born Carlos Acosta, a principal guest artist at The Royal Ballet, has spoken openly about the lack of representation in ballet.\n
\n“The percentage of classical black ballet dancers around the world is sadly minimal, which is quite embarrassing,” Acosta has said. “In most companies, when a talented black dancer is chosen as a member, they don’t know how to cast them properly. Still, there is this mentality, especially with directors, that a black ballerina in the middle of a flock of white swans would somehow alter the harmony.”\n
Sylvie Guillem(11 of13)
Open Image Modal
Sylvie Guillem made a name for herself after leaving the Paris Opera Ballet to become an international freelance ballerina. Now in her late 40s, the woman bold enough to appear on the cover of French Vogue nude and without makeup (long before the makeup-free selfie craze) is happily bursting through barriers between the modern dance world and ballet with works like \"6000 Miles Away.\"
Shiori Kase(12 of13)
Open Image Modal
Tokyo-born Shiori Kase is a soloist with the English National Ballet who recently wowed critics in the London staging of the \"psycho-thriller\" ballet, \"Coppélia.\"
Michaela DePrince(13 of13)
Open Image Modal
Sierra Leone-born Michaela DePrince spent her early years in an orphanage after her father was killed during the civil war in her country. After being adopted by an American family and entering the world of ballet, she was told at the age of eight that America wasn\'t \"ready for a black girl ballerina.\" Despite her challenging childhood, she\'s gone on to win a position in ABT\'s preprofessional division and the Dutch National Junior Company.\n

【関連記事】