三菱・日産・ルノー 3社が提携する理由とは?

三菱自動車工業と仏ルノー・日産自動車連合は5日、商品や生産能力などを共用する新たなプロジェクトを検討すると発表した。三菱自と日産は軽自動車の開発などで協力関係を強化してきたが、協業の対象をルノーまで広げる。
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Carlos Ghosn, president and chief executive officer of Nissan Motor Co., left, shakes hands with Osamu Masuko, president of Mitsubishi Motors Corp., during a news conference in Tokyo, Japan, on Tuesday, Dec. 14, 2010. Nissan Motor Co. and Mitsubishi Motors Corp. will set up a 50-50 joint company next year to develop minicars for Japan to help boost sales, expanding an alliance under which the companies supply vehicles to each other. Photographer: Haruyoshi Yamaguchi/Bloomberg via Getty Images ***Local Caption*** Carlos Ghosn, Osamu Masuko
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三菱自動車工業

日産自と三菱自の広報担当者によると、資本提携の話はしていない。

三菱自と日産は、軽自動車を開発する共同出資会社「NMKV」を強化。初めて自動車を購入する層を対象とした世界戦略車を検討する。電気自動車(EV)バージョンを含め、軽自動車をベースに開発する。

EVの開発では、日産の保有するリチウムイオン電池の技術と、三菱自の持つモーターの技術を組み合わせることも検討対象となっている。

三菱自は、ルノーの車両をベースにした新型セダン2車種の発売を検討する。新型セダン第1弾は、三菱ブランドで米国とカナダに投入。韓国・釜山のルノー・サムスン工場で生産を予定している。新型セダン第2弾についても生産工場を協議中だ。

<いいパートナー>

自動車業界では、環境技術の開発と新興国の開拓が重要な課題となっているが、1社ですべての費用をまかなうには負担が大きいことから、互いにメリットの得られる分野について協業することがトレンドとなっている。

三菱自と日産は2010年12月、事業協力関係の拡大で合意。軽自動車の共同開発や、日産から三菱自への小型商用車のOEM(相手先ブランドによる生産)供給などに取り組んできた。

三菱自とルノー・日産連合の提携について、ナカニシ自動車産業リサーチ代表の中西孝樹氏は「欧州に強いルノー、米国や中国に強い日産、アジアに強い三菱自という組み合わせで、地域の補完性がいい」と指摘。ルノー・日産連合は、事業強化を目指す三菱自にとっても、いいパートナーとの認識を示す。

(杉山健太郎、久保田洋子;編集 宮崎亜巳)

[東京 5日 ロイター]

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UNITED STATES - AUGUST 29: 1972 Bonneville National Speed Trials. #58 Datsun 240Z built for the Salt Flats but Racer Brown. (Photo by Eric Rickman/The Enthusiast Network/Getty Images) (credit:The Enthusiast Network via Getty Images)
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UNITED STATES - AUGUST 29: 1972 Bonneville National Speed Trials. #58 Datsun 240Z built for the Salt Flats but Racer Brown. (Photo by Eric Rickman/The Enthusiast Network/Getty Images) (credit:The Enthusiast Network via Getty Images)
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YOKOSUKA, JAPAN, SEPTEMBER 27: This Datsun car being hoisted aboard the cargo ship Pan Pacific at Nagaura Port, in Yokosuka, is the 4000000th to be manufactured by Nissan of Japan. Its destination is Helsinki, Finland, together which another 1766 cars for Europe. In 1936, the company exported a mere 87 cars, in 1969 it reached the 2 million mark, and 2 million in 1971, 1973 the product reached 3 million units. In August 1974, NIssan exported 80000 cars. (Photo by Gamma-Keystone via Getty Images) (credit:Keystone-France via Getty Images)
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14th November 1970: Motor racing driver Tony Fall standing next to his Datsun 240 Z before the start of the 2,300 mile RAC International Rally of Great Britain, sponsored by the Daily Mirror. The race begins at the Centre Airport Hotel, Longford. (Photo by J. Wilds/Keystone/Getty Images) (credit:J. Wilds via Getty Images)
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UNITED STATES - AUGUST 30: 1972 California 500 Qualifying. The race grid lines up with the McLarens leading the way was they file in behind the Datsun 240 Z pace car. (Photo by Bob D\'Olivo & Pat Brollier|Ellen Griesedieck/The Enthusiast Network/Getty Images) (credit:The Enthusiast Network via Getty Images)
Datsun(06 of27)
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Datsun Z at the VARA Historic race meeting at Button Willow Raceway, California (credit:racin jason)
Datsun 280ZX(07 of27)
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Datsun 280ZX (credit:dave_7)
Datsun 280Z(08 of27)
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Datsun 280Z (credit:dave_7)
Datsun 280Z(09 of27)
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Datsun 280Z (credit:Rob Boudon)
Datsun 240Z(10 of27)
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1970-1973 Datsun 240Z photographed in Montreal, Quebec, Canada at Gibeau Orange Julep. (credit:Wikimedia)
Datsun 260 Z(11 of27)
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(credit:Wikimedia)
A picture taken 03 February 2004 of an a(12 of27)
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BARCELONA, SPAIN: A picture taken 03 February 2004 of an advertisement for the automobile Datsun-1972, one of many advertising works from Spanish artist Salvador Dali, whose centenary celebrations open this week in Barcelona. The exhibition will kick off a whole series of events hosted by a swathe of countries ranging from Italy and the Netherlands to the United States. AFP PHOTO CESAR RANGEL (Photo credit should read CESAR RANGEL/AFP/Getty Images) (credit:CESAR RANGEL via Getty Images)
MAY 1 1975; DU Engineering Students Pose Behind Winning Datsun; From left are Steve Lapp, Spencer Ei(13 of27)
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MAY 1 1975; DU Engineering Students Pose Behind Winning Datsun; From left are Steve Lapp, Spencer Eisenbarth and Don Klobenow.; (Photo By The Denver Post via Getty Images) (credit:The Denver Post via Getty Images)
Datsun's New F10 has power; manoeuvrability and good mileage; but a poorly designed gear shift and a(14 of27)
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CANADA - JUNE 17: Datsun\'s New F10 has power; manoeuvrability and good mileage; but a poorly designed gear shift and a cramped interior; says Star test driver Len Coates. This Liftback version of the front-wheel-drive car costs $4;360. (Photo by Keith Beaty/Toronto Star via Getty Images) (credit:Keith Beaty via Getty Images)
JUN 7 1977, JUN 11 1977; Four Times The Expertise; Central Datsun, 780 S. Havana, has instituted a n(15 of27)
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JUN 7 1977, JUN 11 1977; Four Times The Expertise; Central Datsun, 780 S. Havana, has instituted a new service program incorporating teams of four mechanics each who tune up and perform other service on autos. Team of, from left, Myo Bae, Mike Linhoff, Dave Burr and Art Navarro demonstrate system. Central program has hiked service output 150 pct., says department manager Mike Sagara.; (Photo By Bill Peters/The Denver Post via Getty Images) (credit:Bill Peters via Getty Images)
Datsun 280Z badge(16 of27)
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Datsun 280Z badge (credit:dave_7)
Richard Faucher of Toronto's east end and his daily driver for the past 6 years a 1978 Datsun 280Z t(17 of27)
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Richard Faucher of Toronto\'s east end and his daily driver for the past 6 years a 1978 Datsun 280Z that his wife Currine Ong found for him in B.C.Richard and the Z in his driveway .(August 1211RICK EGLINTON/TORONTO STAR. (Photo by Rick Eglinton/Toronto Star via Getty Images) (credit:Rick Eglinton via Getty Images)
29th Lombard RAC Rally(18 of27)
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Timo Salonen and his co driver navigator Seppo Harjanne of Finland drive the #4 Team Datsun Europe Castrol Datsun 160J during the FIA World Rally Championship 29th Lombard RAC Rally on 16th November 1980 in Dolby, Great Britain. (Photo by Don Morley/Getty Images) (credit:Don Morley via Getty Images)
Datsun 005(19 of27)
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Six pages of a brochure for the 1969 Datsun 510 in USA. (credit:Hugo90/Flickr)
Datsun 1969(20 of27)
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Six pages of a brochure for the 1969 Datsun 510 in USA. (credit:Hugo90/Flickr)
1969 Datsun 240Z (05)(21 of27)
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1969 Datsun 240Z (01)(22 of27)
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The Nissan S30 (sold in Japan as the Nissan Fairlady Z and in other markets as the Datsun 240Z, then later as the 260Z and 280Z) was the first generation of Z GT two-seat coupe, and later (beginning in the 1974 model year) also 2+2 hatchbacks produced by Nissan Motors, Ltd. of Japan from 1969 to 1978. It was designed by a team led by Mr. Yoshihiko Matsuo, the head of Nissan\'s Sports Car Styling Studio. HLS30 was the designation of the left-hand drive model and HS30 for the right-hand drive model.\n\n(Wikipedia)\n\n- - -\n\nDer Datsun 240Z/260Z/280Z ist ein von 1969 bis 1978 gebauter Sportwagen des japanischen Automobilherstellers Nissan.\n\nDie Z-Reihe ersetzte den Datsun Fairlady und wurde ihrerseits vom Datsun 280ZX abgelöst. Auf dem japanischen Heimatmarkt trug der Wagen die vom Vorgänger übernommene Bezeichnung Nissan Fairlady.\n\nDer Z war für Nissan mit annähernd 500.000 verkauften Z- & ZX-Exemplaren in 14 Jahren ein groÃer kommerzieller Erfolg.\n\n(Wikipedia) (credit:Georg Sander (GS1311)/Flickr)
Datsun 280Z(23 of27)
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I had a great bike ride with Sandra the other day. We started in Queens, then cut across Manhattan to the west side bike trail, then down to Battery Park, and when we reached the South Street Seaport we decided to stop for lunch. That\'s when I noticed this little Datsun on the side of the street.\n\nMy favorite cars have always been classics. I\'m sure I\'ll purchase a classic car someday and there is a good chance it will be one like this.\n\nMy other all-time favorite autos include...\n\nAC Shelby Cobra 1961-1967\nChevrolet Camaro 1967-1969\nChevrolet Corvette C1 1953-1962\nChevrolet Corvette C2 1963-1967 Sting Ray\nChevrolet Corvette C3 1968-1982 Sting Ray\nDeLorean DMC-12 1981-1982\nDodge Charger 1968-1970\nDodge Challenger 1970-1974\nFerrari Testarossa 1984-1994\nFerrari 308 GTB 1975-1985\nFord GT40 1965-1968\nFord Mustang 1964-1973\nShelby Mustang 1965-1970\nMercedes Benz SL-Class 1963-1971\nMercedes Benz SL-Class 1972-1989\nNissan/Datsun 240Z 260Z 280Z 1969-1978\nPorsche 911 Carrera Cabriolet 1983-1989 (credit:Rob Boudon/Flickr)
1969 - 1973 Datsun 240Z(24 of27)
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The Nissan S30 (sold in Japan as the Nissan Fairlady Z and in other markets as the Datsun 240Z, then later as the 260Z and 280Z) was the first generation of Z GT two-seat coupe, and later (beginning in the 1974 model year) also 2+2 hatchbacks produced by Nissan Motors, Ltd. of Japan from 1969 to 1978. It was designed by a team led by Mr. Yoshihiko Matsuo, the head of Nissan\'s Sports Car Styling Studio. HLS30 was the designation of the left-hand drive model and HS30 for the right-hand drive model.\n\n(Wikipedia)\n\n- - -\n\nDer Datsun 240Z/260Z/280Z ist ein von 1969 bis 1978 gebauter Sportwagen des japanischen Automobilherstellers Nissan.\n\nDie Z-Reihe ersetzte den Datsun Fairlady und wurde ihrerseits vom Datsun 280ZX abgelöst. Auf dem japanischen Heimatmarkt trug der Wagen die vom Vorgänger übernommene Bezeichnung Nissan Fairlady.\n\nDer Z war für Nissan mit annähernd 500.000 verkauften Z- & ZX-Exemplaren in 14 Jahren ein groÃer kommerzieller Erfolg.\n\n(Wikipedia) (credit:Georg Sander (GS1311)/Flickr)
1967.5 Datsun 2000(25 of27)
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1967.5 Datsun 2000 (credit:dave_7)
1967.5 Datsun 2000(26 of27)
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1967.5 Datsun 2000 (credit:dave_7)
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Carlos Ghosn chairman and chief executive officer of the Renault-Nissan alliance poses with the newly launched Datsun Go car at an Indian function in Gurgaon on the outskirts of New Delhi on July 15, 2013. Japanese carmaker Nissan resurrected its iconic budget Datsun marque to woo a new generation of economy-minded buyers in emerging markets. AFP PHOTO/ SAJJAD HUSSAIN (credit:AFP=時事)