リッツ・カールトン大阪が食材を"偽装" 東京と異なる経営

大阪市のホテル「ザ・リッツ・カールトン大阪」のラウンジや、同ホテルが経営する料理店で、メニュー表記と異なる食材が使われていた問題で、ホテル側は「誤表示」と主張。意図的ではなかったと説明した。
|
Open Image Modal
jiji

大阪市のホテル「ザ・リッツ・カールトン大阪」のラウンジや、同ホテルが経営する料理店で、メニュー表記と異なる食材が使われていた問題で、ホテル側は「誤表示」と主張。意図的ではなかったと説明した。MSN産経ニュースが報じた。

「ザ・リッツ・カールトン大阪」(大阪市北区)は25日、ジュースだけでなく、ルームサービスのパンやレストランのエビでも、記載と異なる食材が使用されていたと明らかにした。ホテル側は「偽装ではなく、誤表示」と強調。意図的ではなかったと説明した。

(MSN産経ニュース「リッツ大阪、パンやエビでも“偽装” 自家製→仕入れ品、車エビ→ブラックタイガー」より 2013/10/25 13:43)

ホテルによれば、ラウンジやルームサービスで提供したジュースは、メニューに生絞りを示す「フレッシュ」と表記していたが、実際には容器詰めのジュースだったという。

「フレッシュ・オレンジ及びグレープフルーツジュース」はホテルで絞るのではない容器詰めのジュースだった。パンは少なくとも2~3年前から、ジュースは昨年10月から常態化していたという。

(朝日新聞デジタル「ザ・リッツ・カールトン大阪も、メニューと違う食材使用」より 2013/10/25 13:24)

自家製パンにも、外部が製造したものや既製品を仕入れたものが含まれていたという。また、ホテルが経営する中華料理店では、メニューで表記されていた高級食材が、実際には安価に仕入れ可能な食材だったようだ。

「自家製パン」9種類のうち3種類も、外部に製造を委託したり既製品を仕入れたりしていたことが判明。レストランでは「シバエビ」と表示していた料理にバナメイエビを、「クルマエビ」料理にブラックタイガーをそれぞれ使っていた。

(スポニチ「名門が…リッツ大阪が偽装 ジュースやパンなど3種類」より 2013/10/25 11:40)

経営を同じくする阪急阪神ホテルズのレストランで、メニューと異なる食材が使われていたことが発覚。阪急阪神ホテルズの出崎弘社長が24日、記者会見して謝罪したばかりだった。発覚をうけて社内調査をしたことで、「ザ・リッツ・カールトン大阪」での誤表示が発覚したという。

なお、日本にある「ザ・リッツ・カールトン」は、東京と大阪では経営が異なっている。「ザ・リッツ・カールトン東京」は、ザ・リッツ・カールトン・ホテル・カンパニーL.L.C.が直接所有・運営しているが、「ザ・リッツ・カールトン大阪」の経営は、阪神ホテルシステムズが行い、ザ・リッツ・カールトン・ホテル・カンパニーL.L.C.に運営を委託していた。

※メニューとは違う食材を利用したことを、ホテル側は「誤表示」としています。どう思いますか? 意見をお聞かせください。

関連記事

大企業の大失敗集
Apple Maps(01 of14)
Open Image Modal
Apple CEO Tim Cook issued an apology Friday for the company\'s new Maps app. Cook directed users to other map apps in the Apple store or websites like Google or Nokia until Apple\'s version is fixed. (credit:Getty Images)
Bank Of America Debit Card Fee(02 of14)
Open Image Modal
Bank of America announced last year that it was planning to charge customers a $5 fee to use their debit cards. After an intense customer backlash, the company dropped the plan. (credit:Getty Images)
New Coke(03 of14)
Open Image Modal
In 1985 Coca-Cola decided to mess with its iconic product, according to NBCNews.com. The result: Epic failure. With customers comparing the change to trampling the American flag, the company pulled the product after just a few months. (credit:WikiMedia:)
Ford Edsel(04 of14)
Open Image Modal
In 1957, Ford launched the Edsel, a car the company billed as hot and revolutionary, according to the Washington Post. Problem: It turned out to be sort of \"blah.\" By the time the company pulled the car in 1959, it had lost about $250 million. (credit:WikiMedia:)
Window's Vista(05 of14)
Open Image Modal
When it debuted in January, 2007, Microsoft\'s newest operating system was slammed by consumers. As a result, businesses and personal computer users were slow to adopt it, according to Spike. (credit:Getty Images)
The Arch Deluxe(06 of14)
Open Image Modal
McDonald\'s launched a luxury burger geared towards the adult set in 1996 with a $100 million advertising campaign, according to The New York Times. But the mature hamburger was ultimately a flop. (credit:Getty Images)
Apple Newton(07 of14)
Open Image Modal
In 1993, Apple launched the PDA device, a precursor to the palm pilot, according to DailyFinance, but it turned out to be a bust, thanks to its high price and bulkiness. The company pulled the Newton in 1998. (credit:Wikimedia)
Sony Betamax(08 of14)
Open Image Modal
Sony poured 20 years of research into its Betamax videocassette recorder, but was ultimately beat out by the competition, according to the Los Angeles Times. Matsushita developed the VHS system, which became more popular among companies making the devices -- and companies making films -- rendering the Betamax obsolete. (credit:WikiMedia:)
Qwickster(09 of14)
Open Image Modal
In September of last year, Neflix announced that it would be separating its online streaming service from its DVD service and calling the DVD branch \"Qwickster.\" The proposal turned out to be such an epic fail that the company scrapped the experiment last November before it even launched. (credit:Getty Images)
Clairol's "Touch Of Yogurt" Shampoo(10 of14)
Open Image Modal
When Clairol came out with its yogurt-based shampoo in 1979, they thought it would be a success, thanks to widespread interest in the test marketing phase. But it turned out to be a flop; customers apparently don\'t want to put food in their hair. (credit:WikiMedia:)
BlackBerry Playbook(11 of14)
Open Image Modal
BlackBerry launched its Playbook without apps for email, contacts or any of the other things people use tablets for. The result: The company slashed prices on the device as the holidays approached. (credit:Getty Images)
HD DVD(12 of14)
Open Image Modal
Toshiba\'s HD DVD experiment ended up being trounced by Sony\'s Blu-Ray player as studios and customers opted for the latter. (credit:Getty Images)
The Yugo(13 of14)
Open Image Modal
The car deemed by many to be one of the worst vehicles ever exported to the U.S. was met with widespread criticism when it landed on American shores in 1986. Available for just $3,990, the car did terribly in crash tests, according to CBS News. (credit:Getty Images)
Nike Black And Tan Sneakers(14 of14)
Open Image Modal
Nike launched a sneaker (not pictured) in the lead up to St. Patrick\'s Day that offended some Irish people. The shoe called \"Black and Tan\" shares its name with a British paramilitary unit that attacked Irish civilians in the 1920s. (credit:Getty Images)