山水電気が破産した理由とは? 「オーディオ御三家」の没落

高級オーディオメーカーとして知られた山水電気が破産手続きを開始したと、帝国データバンクが報じた。7月9日に東京地裁より破産手続き開始決定を受けたという。負債総額は約3億5000万円。
|

高級オーディオメーカーとして知られた山水電気が破産手続きを開始したと、帝国データバンクが報じた。7月9日に東京地裁より破産手続き開始決定を受けたという。負債総額は約3億5000万円。

元・東証1部上場の音響、映像機器メーカー、山水電気(株)(資本金53億8215万8621円、大田区蒲田5-29-3、登記面=渋谷区東2-23-3、代表室越隆氏ほか2名)は、7月9日に東京地裁より破産手続き開始決定を受けた。

( 帝国データバンク[TDB]「大型倒産速報」より 2014/07/16)

山水電気は、1944年に創業。「SANSUI」のブランドが、高級アンプの代名詞として世界的な人気を博した。当時は、パイオニア、トリオ(現JVCケンウッド)と共に「オーディオ御三家」と、もてはやされていた。1984年10月期には約525億円の売り上げを計上するほどだった。

しかし、デジタル化対応の遅れなどで80年代後半から経営危機が表面化。外国企業への身売りを繰り返すことになった。

1989年には、イギリスのポリー・ペック・インターナショナル社の傘下に入ったが、翌年には同社が破綻。91年からは香港のグランデ・グループと関係を結び、2001年から同グループの傘下に入った。しかし、2011年にはグランデ・グループの中核会社が事実上の倒産状態となり、資金支援を受けることが困難になった。2012年に東証一部上場を廃止、民事再生手続きを進めていたが、資金繰りが立ちゆかなくなったという。

00年代になってからは、オーディオ機器の製造からは撤退し、過去の製品のメンテナンスを続けながら経営再建を目指していた。上場廃止になる前の山水電気の株価は、1円と5円の間で推移。マネーゲームの対象となっていた。

オーディオ御三家の中で山水電気だけが倒産に追い込まれた理由について「海外資本に安易に頼りすぎた」と指摘する人もいる。コンサルタントの大関暁夫さんはブログで次のように振り返った。

山水は安易に、資金供給をしてくれる海外資本に救いの手を求め、結果"汚れた体"になることで国内企業からはそっぽを向かれ、民事再生適用後のスポンサーも現れなかったと言えるのではないでしょうか。

山水の社名の由来は創業の精神「山のごとき不動の理念と水の如き潜在の力」だそうですが、同社が求めたものは「山のごとき不動のオーディオメーカーの名声と、水のごとき豊富見えた海外からの資金供給」だったようです。

(日本一"熱い街"熊谷発コンサルタント兼実業家の社長日記『名門山水破産。「オーディオ御三家」の分かれ道はどこにあったのか』より 2014/07/17)

なお、SANSUIブランドの国内ライセンスは2012年にドウシシャが取得し、Bluetoothを使ったオーディオ製品を販売している。

【関連記事】

ハフィントンポスト日本版はFacebook ページでも情報発信しています

関連記事

大企業の大失敗集
Apple Maps(01 of14)
Open Image Modal
Apple CEO Tim Cook issued an apology Friday for the company\'s new Maps app. Cook directed users to other map apps in the Apple store or websites like Google or Nokia until Apple\'s version is fixed. (credit:Getty Images)
Bank Of America Debit Card Fee(02 of14)
Open Image Modal
Bank of America announced last year that it was planning to charge customers a $5 fee to use their debit cards. After an intense customer backlash, the company dropped the plan. (credit:Getty Images)
New Coke(03 of14)
Open Image Modal
In 1985 Coca-Cola decided to mess with its iconic product, according to NBCNews.com. The result: Epic failure. With customers comparing the change to trampling the American flag, the company pulled the product after just a few months. (credit:WikiMedia:)
Ford Edsel(04 of14)
Open Image Modal
In 1957, Ford launched the Edsel, a car the company billed as hot and revolutionary, according to the Washington Post. Problem: It turned out to be sort of \"blah.\" By the time the company pulled the car in 1959, it had lost about $250 million. (credit:WikiMedia:)
Window's Vista(05 of14)
Open Image Modal
When it debuted in January, 2007, Microsoft\'s newest operating system was slammed by consumers. As a result, businesses and personal computer users were slow to adopt it, according to Spike. (credit:Getty Images)
The Arch Deluxe(06 of14)
Open Image Modal
McDonald\'s launched a luxury burger geared towards the adult set in 1996 with a $100 million advertising campaign, according to The New York Times. But the mature hamburger was ultimately a flop. (credit:Getty Images)
Apple Newton(07 of14)
Open Image Modal
In 1993, Apple launched the PDA device, a precursor to the palm pilot, according to DailyFinance, but it turned out to be a bust, thanks to its high price and bulkiness. The company pulled the Newton in 1998. (credit:Wikimedia)
Sony Betamax(08 of14)
Open Image Modal
Sony poured 20 years of research into its Betamax videocassette recorder, but was ultimately beat out by the competition, according to the Los Angeles Times. Matsushita developed the VHS system, which became more popular among companies making the devices -- and companies making films -- rendering the Betamax obsolete. (credit:WikiMedia:)
Qwickster(09 of14)
Open Image Modal
In September of last year, Neflix announced that it would be separating its online streaming service from its DVD service and calling the DVD branch \"Qwickster.\" The proposal turned out to be such an epic fail that the company scrapped the experiment last November before it even launched. (credit:Getty Images)
Clairol's "Touch Of Yogurt" Shampoo(10 of14)
Open Image Modal
When Clairol came out with its yogurt-based shampoo in 1979, they thought it would be a success, thanks to widespread interest in the test marketing phase. But it turned out to be a flop; customers apparently don\'t want to put food in their hair. (credit:WikiMedia:)
BlackBerry Playbook(11 of14)
Open Image Modal
BlackBerry launched its Playbook without apps for email, contacts or any of the other things people use tablets for. The result: The company slashed prices on the device as the holidays approached. (credit:Getty Images)
HD DVD(12 of14)
Open Image Modal
Toshiba\'s HD DVD experiment ended up being trounced by Sony\'s Blu-Ray player as studios and customers opted for the latter. (credit:Getty Images)
The Yugo(13 of14)
Open Image Modal
The car deemed by many to be one of the worst vehicles ever exported to the U.S. was met with widespread criticism when it landed on American shores in 1986. Available for just $3,990, the car did terribly in crash tests, according to CBS News. (credit:Getty Images)
Nike Black And Tan Sneakers(14 of14)
Open Image Modal
Nike launched a sneaker (not pictured) in the lead up to St. Patrick\'s Day that offended some Irish people. The shoe called \"Black and Tan\" shares its name with a British paramilitary unit that attacked Irish civilians in the 1920s. (credit:Getty Images)