日本企業の不祥事10年周期説-不可欠な経営トップのリスク感度(川村 雅彦)

やはり、企業とはこのようなものかと考えてしまう。今年になって、様々な業種・業態の企業による不祥事が相次いで発覚した。社長辞任も含め、経営陣が連日のように謝罪している。これらに共通する特徴は、経営陣が問題への適切な対応を怠った"不作為型"ないし"放置型"の不祥事である。
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やはり、企業とはこのようなものかと考えてしまう。今年になって、様々な業種・業態の企業による不祥事が相次いで発覚した。社長辞任も含め、経営陣が連日のように謝罪している。これらに共通する特徴は、経営陣が問題への適切な対応を怠った"不作為型"ないし"放置型"の不祥事である。

それぞれ背景や状況は異なるものの、消費者の信頼を裏切り、自ら企業ブランドを毀損させたという意味では同根である。お客の想いを蔑ろにして、利益優先の企業体質と指弾されても仕方なかろう。

内部関係者でないと分からない事案も多く、不祥事発覚は内部告発の可能性が高い。企業側の要因については、社員のモラル低下とともに組織の縦割りによる情報途絶や見て見ぬふりの企業風土、そして経営陣のリスク感度の低さが指摘されている。一方、公正な業務慣行に対する社会全体の意識変化があり、「これまでは問題なかった」は通用しない。

さて、記憶にある方も多いと思うが、10年ほど前にもブランド企業の不正行為が相次いで発覚した。乳製品の食中毒、食品会社の産地偽装、電力会社の原発トラブル隠し、総合商社のデータ捏造などである。厳しい批判を受け、また他の要因も加わって、2003年は「日本のCSR経営元年」となった。

戦後の産業史を振り返ると、日本企業はほぼ10年ごとに不祥事と反省・自戒を繰り返してきた。1960年代には公害に対する企業性悪説が噴出し、1970年代には石油ショック後の利益至上主義批判、1980年代には総会屋事件、1990年代にはバブル崩壊後の証券会社の損失補填、建設業の談合、不正経理による証券会社破綻などが続出した※。そのたびにCSRの社会的論議が大きく湧き上がるのだが、企業の緊張感は10年しかもたないということか。

今般の一連の不祥事ではCSRという言葉をあまり聞かないが、謝罪している企業のホームページにはCSRの"基盤"である法令順守や企業統治が明記されている。そもそも法令順守とは、ハードロー(既成法令)だけでなく、ソフトロー(社会規範)を犯すリスクも未然に防ぐことである。企業統治とは、ISO26000(CSRの国際標準)では、社会的責任を果たすための経営レベルの意思決定プロセスを意味し、透明性や説明責任が問われる。それゆえ、経営陣の「知らなかったこと」あるいは「知ってて行動しなかったこと」の責任は重く、これに的確に対応できる統治の仕組みの構築が急務である。

今後、事業のグローバル展開が進めば、企業倫理はもとより、サプライチェーンを含めて人権・労働や汚染の問題を中心にCSRリスクはさらに高まる。それには経営トップの高いリスク感度が不可欠であり、外部の視点を取り入れて本気で取り組めば必ず克服できるはずである。期待したい。

◆ ◆ ◆

「企業不祥事が後を絶たず、本来は企業と社会の相乗発展をめざすべきCSRが、依然として不祥事防止を中心に語られている現状はきわめて遺憾である。」

(この記事は、2013年11月15日の「ニッセイ基礎研究所 研究員の眼」より転載しました)

大企業の大失敗集
Apple Maps(01 of14)
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Apple CEO Tim Cook issued an apology Friday for the company\'s new Maps app. Cook directed users to other map apps in the Apple store or websites like Google or Nokia until Apple\'s version is fixed. (credit:Getty Images)
Bank Of America Debit Card Fee(02 of14)
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Bank of America announced last year that it was planning to charge customers a $5 fee to use their debit cards. After an intense customer backlash, the company dropped the plan. (credit:Getty Images)
New Coke(03 of14)
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In 1985 Coca-Cola decided to mess with its iconic product, according to NBCNews.com. The result: Epic failure. With customers comparing the change to trampling the American flag, the company pulled the product after just a few months. (credit:WikiMedia:)
Ford Edsel(04 of14)
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In 1957, Ford launched the Edsel, a car the company billed as hot and revolutionary, according to the Washington Post. Problem: It turned out to be sort of \"blah.\" By the time the company pulled the car in 1959, it had lost about $250 million. (credit:WikiMedia:)
Window's Vista(05 of14)
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When it debuted in January, 2007, Microsoft\'s newest operating system was slammed by consumers. As a result, businesses and personal computer users were slow to adopt it, according to Spike. (credit:Getty Images)
The Arch Deluxe(06 of14)
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McDonald\'s launched a luxury burger geared towards the adult set in 1996 with a $100 million advertising campaign, according to The New York Times. But the mature hamburger was ultimately a flop. (credit:Getty Images)
Apple Newton(07 of14)
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In 1993, Apple launched the PDA device, a precursor to the palm pilot, according to DailyFinance, but it turned out to be a bust, thanks to its high price and bulkiness. The company pulled the Newton in 1998. (credit:Wikimedia)
Sony Betamax(08 of14)
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Sony poured 20 years of research into its Betamax videocassette recorder, but was ultimately beat out by the competition, according to the Los Angeles Times. Matsushita developed the VHS system, which became more popular among companies making the devices -- and companies making films -- rendering the Betamax obsolete. (credit:WikiMedia:)
Qwickster(09 of14)
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In September of last year, Neflix announced that it would be separating its online streaming service from its DVD service and calling the DVD branch \"Qwickster.\" The proposal turned out to be such an epic fail that the company scrapped the experiment last November before it even launched. (credit:Getty Images)
Clairol's "Touch Of Yogurt" Shampoo(10 of14)
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When Clairol came out with its yogurt-based shampoo in 1979, they thought it would be a success, thanks to widespread interest in the test marketing phase. But it turned out to be a flop; customers apparently don\'t want to put food in their hair. (credit:WikiMedia:)
BlackBerry Playbook(11 of14)
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BlackBerry launched its Playbook without apps for email, contacts or any of the other things people use tablets for. The result: The company slashed prices on the device as the holidays approached. (credit:Getty Images)
HD DVD(12 of14)
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Toshiba\'s HD DVD experiment ended up being trounced by Sony\'s Blu-Ray player as studios and customers opted for the latter. (credit:Getty Images)
The Yugo(13 of14)
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The car deemed by many to be one of the worst vehicles ever exported to the U.S. was met with widespread criticism when it landed on American shores in 1986. Available for just $3,990, the car did terribly in crash tests, according to CBS News. (credit:Getty Images)
Nike Black And Tan Sneakers(14 of14)
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Nike launched a sneaker (not pictured) in the lead up to St. Patrick\'s Day that offended some Irish people. The shoe called \"Black and Tan\" shares its name with a British paramilitary unit that attacked Irish civilians in the 1920s. (credit:Getty Images)