自転車の死亡事故が相次ぐロンドン 安全強化を求めてダイ・イン

自転車で通勤する人が増えているロンドンでは、街を自転車にとってより安全な場所にするよう求める活動が起きており、6月8日の夕方にはダイ・イン(集団で地面に横たわって抗議する活動)が行われた。

自転車で通勤する人が増えているロンドンでは、街を自転車にとってより安全な場所にするよう求める活動が起きている。

ロンドンでは自転車と大型トラックの事故が続いており、5月29日には自転車で勤務先の病院へ向かう途中だった、32歳の理学療法士エステル・ハートシルバーさんが大型トラックにひかれて死亡した。彼女は今年イギリス国内で起こった自転車事故で亡くなった41人目の犠牲者だ。ロンドンでは6人目で、全員が大型トラックの事故で亡くなっている。

ハートシルバーさんを追悼するために、6月8日の夕方にロンドンのキャンバーウェルでダイ・イン(集団で地面に横たわって抗議する活動)が行われ、大勢の自転車愛好家たちが自転車とともに路上に横たわった

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ダイ・インにはハートシルバーさんの姉のサリー・モートルマンさんも参加し、集まった人たちに「命を大切にして、自転車に乗り続けてください」と語りかけた。

イブニング・スタンダード紙によると、自転車事故をなくす活動をする団体「ストップ・キリング・サイクリスト」の共同主宰者ニコラ・ブランチ氏が「ロンドンのサザーク特別区に対して、自転車を保護するための専用レーンを早急に設け、交差点での左折事故を防止対策を作るよう求めます」と訴えた。

これとは別に開かれた追悼集会では、200人を超えるハートシルバーさんの家族と友人たちが、ショアディッチから市庁舎まで8kmのランニングを行った。

また、Twitterでも多くの人がダイ・インを支持した。

「自転車事故で6人が死亡した。全員、ラッシュアワーの時間帯に大型トラックにひかれた」「子供を守れ」


サザーク特別区も、自転車の安全環境を強化することに前向きなようだ。イブニング・スタンダード紙は、サザーク特別区議会の議長を務めるピーター・ジョン氏の言葉を伝えている。

「今後5年間で、数百万ポンドの予算を使ってサザーク特別区内での自転車の安全対策を強化していく予定です」

「ハートシルバーさんの悲劇的な事故がなぜ起こったのかについて申し上げるのは、時期尚早だと考えています。しかし、サザーク特別区議会はキャンバーウェルの道路を改善するための対策をロンドン市交通局と話し合っており、今後交通局とともに状況を改善していきます」

「自転車に乗る人たちの安全を確保するために、昨年ロンドン全域でラッシュアワー時にHGV(重量物運搬車両)の通行を禁止することを提案しました。ハートシルバーさんの事故のあと、その必要はいっそう高まっています。この措置について早急に検討するよう、今週中にもロンドン市長に求めるつもりです」

ロンドンでは、自転車に乗る人の数が過去最高を記録しており、ロンドン市交通局の調査によると、2014年のロンドン市内の自転車の交通量は、2013年と比べて11%増えた。

ハートシルバーさんのような悲劇的な事故が続いているが、全体的には自転車事故の犠牲者は減っているようだ。この調査によると、2013年の死傷者数は前年比で27%減り、2014年もさらに12%減って432人だった。ロンドン市が数年前から取り組む自転車専用レーン導入などの効果が現れているようだ。

この記事はハフポストUK版に掲載されたものを翻訳しました。

[日本語版:水書健司/ガリレオ]

自転車通勤で有名な世界各国の都市
Amsterdam, Netherlands(01 of08)
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Biking in Amsterdam is a quintessentially Dutch experience and there is a reason it defends the title as the world\'s most bicycle-friendly city in the 2013 Copenhagenize Index. Bikes come first. In Amsterdam over 60% of trips are made by bike in the inner city and 38% of trips are made by bike overall in the greater city area. Bicycles are used by all socio-economic groups because of their convenience, Amsterdam\'s small size, the 400 km of bike paths, the flat terrain, and the arguable inconvenience of driving an automobile. Each bike path (Fietspad) is coloured brown, in order to differentiate it from a footpath. (credit:Copenhagenize Design Co.)
Paris, France(02 of08)
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Paris has left London and New York in the dust over the past six years. The city has steadily increased its network of bicycle paths since the late 1990s. As of 2010 there were 440 km (270 mi) of cycling routes in Paris, including bike paths and bus lanes that had been widened for use by bike riders. Paris launched a system of rental bikes free service called Vélib\' in 2007 – there were originally 10,648 bikes available, now, Paris may eventually have 50,000 Vélib\' bikes for hire with the main aim being to replace car use in the city for short trips. (credit:Copenhagenize Design Co.)
Rio de Janeiro, Brazil(03 of08)
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With the Olympics and World Cup around the corner,\nRio de Janeiro is looking to expand its cycle system after putting in tracks along the Copacabana beach in the lead up to the Rio Climate Summit in 1992. The city now has a modest network and to insure greater safety for cyclists is increasing the number of lanes.\nAccording to the city municipal planning, which performs bicycle path network expansion, there will be 30km of new bike paths and bike lanes this year, 40km in 2014, 50km in 2015 and 30km in 2016, for a total of 150km, and investments that are expected to reach R$98.65 million. (credit:Copenhagenize Design Co.)
Japan(04 of08)
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Japan is, of course, no stranger to the bicycle. 15% of the population ride bicycles for transport and the national government has a goal of 25%. Some cities have built fully-protected lanes on some of their busiest streets, modelled on the Copenhagen cycle tracks. Japan also has a complex series of cycling laws, which, although being quite difficult to work out, are intended to enhance safety for everyone on the road.
Montreal, Canada (05 of08)
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Two years ago, Montreal embarked on an ambitious $134 million plan to revamp the city’s bike trails and create a more bicycle-friendly atmosphere. It is now North America’s premiere bicycle city. With cycle tracks dating from the late 1980s, Montreal has long been ahead of the curve. The city currently boasts 2,400 miles of trails with plans to expand. Montreal also has the first urban bike-share infrastructure in North America, the Bixi program. (credit:Copenhagenize Design Co.)
Germany(06 of08)
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Many towns and cities throughout Germany have designated bike lanes with more than 70,000 kilometres of cycle routes spanning the country. Munich and Berlin are currently in eighth and eleventh place on in the 2013 Copenhagenize Index. (credit:Copenhagenize Design Co.)
Copenhagen, Denmark(07 of08)
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From an urban design perspective, Copenhagen is second-to-none when it comes to a well-designed and uniform bicycle infrastructure network. 32% of Copenhagen residents are biking to work on a regular basis and the city\'s pro-bike culture goes so far as to allow you to rent a public bike for free. (credit:Copenhagenize Design Co.)
Dublin, Ireland(08 of08)
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Dubbed \'the Great Bike Hope among Emerging Bicycle Cities\', Dublin\'s incredibly successful bike share programme has been instrumental in reestablishing the bicycle on the urban landscape. The dublinbikes scheme provides 40 public bike stations around the city with 450 bikes available for general public use. (credit:Copenhagenize Design Co.)

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