アメリカFRB、政策金利を再び据え置き 景気回復の遅れを考慮、大統領選も影響か

「大統領選が、FRBの利上げ見送りの決定に影響を与えているかもしれない」

ワシントン――アメリカの中央銀行にあたる連邦準備制度理事会(FRB)は9月21日、指標金利を据え置くことを発表した。これは、消費者や企業が負担する借り入れ時のコスト増加を今後さらに数か月間、抑えるためと見られる。

FRBの金融政策を決める連邦公開市場委員会(FOMC)は、目標FF(フェデラル・ファンド)金利=銀行間で資金を貸し借りする際に使われる金利=を0.25%〜0.5%の範囲で据え置くことを決めた。

FF金利は短期借入金利の経済的指標であり、自動車ローンのほか住宅ローンのいくつかもこれを指標とする。

FF金利が維持されることにより、消費者や企業の借り入れコストが低く抑えられるのはほぼ確実だ。

今回の決定は、2009年6月にリーマンショックに端を発したリセッション(景気後退)が公式に終結してから現在までの経済成長率に対するFRBの不安を反映している。ただし、FRBの政策立案者の間では利上げを求める声も強まっている。その兆候として、委員会に名を連ねる各ボストン、クリーブランド、カンザスシティーの連邦準備銀行の総裁3人が金利据え置きの決定に反対し、FF金利を0.25%引き上げるよう主張した。

Open Image Modal

連邦準備理事会のジャネット・イエレン議長は21日に記者会見し、中央銀行の政策金利の維持について述べた。

経済成長は2016年前半、予想を下回るペースの約1%の伸びにとどまった。最近の雇用の伸びは堅調ではあるが、歴史的に見ても高い割合の労働者が職探しをあきらめ、パートタイムの雇用に甘んじている流れを止めるには至っていない。

理事会は通常、行きすぎたインフレ経済を沈静化させるために、標準金利を上げる。しかし、不十分な労働市場と賃金の伸びの遅さから、基調的なインフレ率(食品や原油などの変動の激しいものの価格を除く)は、いまだ理事会の目標の2%を下回っている。

「我々としては、引き上げの条件は強まったと判断している。しかし、現状はさらに我々の目標に向かっての成長が持続しているというさらなる証拠を待つことに決めた」と、イエレン議長は決定後の会見で語った。「インフレが低く止まっているが、我々は2%の目標値までやがて上昇すると予測している」

「経済は以前に考えられていたよりも、利上げする根拠が出てきている」とイエレン議長は付け加えた。「これは朗報だ」

FRB幹部は言及していないが、観測者筋は「目前に迫る大統領選挙が、FRBの利上げ見送り決定に影響を与えているかもしれない」と指摘している。追加利上げの可能性が検討されるの次のFRBの会合は、12月に開催される。

「政局に影響を与えるために何かをすることは誰も望んでいません。とりわけ、この政局と同様、議論の多い大統領選ではなおさらです。そしてとりわけ、FRBの統合性と独立性に異議を唱える大統領候補がいるのですから」と、オンライン不動産企業「レッドフィン」のネラ・リチャードソン主席エコノミストは述べた。

大統領選の共和党候補ドナルド・トランプ氏は「オバマ大統領の功績を高めるために、利率を低いままにしている」と、イエレン議長を非難している。民主党候補のヒラリー・クリントン氏はトランプ氏の発言を非難し「大統領や大統領候補が、FRBの決定にコメントするのは不適切だと述べた

低金利がこれほど続くとリセッション以前に予想した人は1人もいなかったと思います。

ーーダン・アルパート、ウエストウッド・キャピタル

FRBの決定は、ほとんどのアナリストや投資家にとって驚くことではなかった。しかし、深刻な景気後退リスクへの影響については期待に反した。

「低金利がこれほど続くとリセッション以前に予想した人は1人もいなかったと思います」と、シンクタンク「センチュリーファウンデーション」フェローで、ウエストウッド・キャピタル投資銀行の創設者ダン・アルパート氏は言った。

この低利率はリセッション前の労働市場の状態に戻るのには鈍く、まだ十分に健全ではない経済回復に対して出したFRBの回答だ。

4.9%の失業率、月次雇用統計の連続増加といった経済指標から、アメリカ経済が引き続き好調だということがわかる。しかしこうした統計は、多くの労働者が低賃金あるいは短時間労働の仕事に移っていったという事実を曖昧にしている。また、労働人口から抜け落ちた人も他にいる。

雇用率を測定するもう一つの指標となる「総人口に占める働き盛り世代の雇用率」には職探しをあきらめた人が含まれ、自ら無職を選択している可能性がある24歳未満や55歳を超えた人々は含まれない。

その割合は昨今の景気回復を通じて順調に伸びている。しかし8月現在では、25歳から54歳までのアメリカ人の77.7%が職に就いているが、この値は2007年のリーマンショック前のピーク値の80.3%よりまだ低い

世帯当たりの平均所得(次の表)も景気回復の指標の一つだが、2014年から15年にかけて5.2%上昇している。だが、リセッション前のピーク値にはいまだに達していない。記録を更新した1999年と比較した場合は言うまでもない。

さらに、黒人労働者と白人労働者の所得差は、労働市場が売り手市場になって雇う相手を選びにくい状態になると縮小するものだが、近年は変化がないかむしろ上昇している。

このように労働市場が弱い結果、一般消費者の購買動向に左右される企業の業績は不安定な状態が続いている。主要な小売企業の株価指標となるスタンダード&プアーズ(S&P)社の小売企業部門指標は、2015年の同時期の値から5%ほど下がっている。

業界全体のトレンドは、程度の差はあるが、ワシントンDCの都市部に4店舗を構える個人所有の小売チェーン「ホビー・ワークス」を見てみるとわかりやすい。

ホビー・ワークスのマイク・ブレイCEOは12月、ハフポストUS版に「もし販売が引き続き好調なら、雇用を拡大したい」と話していた。ところが販売は低迷し、従業員の労働時間を削減せざるを得なかった。

ブレイCEOは「着実で堅実な改善はみられませんでした。状況は徐々に良くなっているのですが」と述べた。

状況は徐々に良くなっている

――マイク・ブレイCEO、ホビー・ワークス

ラスベガスのガレージドア企業「パイオニア・オーバーヘッド・ドア」のロン・ネルセンCEOにとって、事業環境は良好だ。

自身を含め従業員5人の同社では、高賃金につられて2人の社員が退社している。うち1人は競合のガレージドア企業に転職した。ネルセンCEOによると、この業界はいま活況を呈しているという。

過去3年のうち2年で利益をあげたネルセンCEOは「FF金利の引き上げが要因とみられる事業ローン利率引き上げの影響をしのげた」と語った。現在、同社にとって最大の脅威は競争であるという。彼によれば、それが「あるべき姿」なのだ。

FRBが2008年12月以来初めてとなる利上げに踏み切る際には、イエレン議長は急速にインフレが加速したとき金利を「唐突に」引き上げなくてはならない事態は避けたいと話していた。

しかし、経済環境が許すならばできるだけ早急に基準金利を「正常化」もしくは引き上げたいとFRB幹部が考える理由は別のところにある。次の景気後退に見舞われた際にFF金利レートが高い水準にあれば、利下げにより経済を刺激する材料を中央銀行は確保しておけるからだ。

しかし、連邦議会が課税減あるいはインフラ投資のような公共投資によって経済を刺激する金融政策を決めることを拒んだたため、FRBには経済回復を阻害してはならないという大きな圧力があった。これが、中央銀行が他の先進国の中央銀行のように、「オンリー・ゲーム・イン・タウン(他にやりようがない)」というあだ名をもらった理由だ。

「先進国の政府、特に欧米では、経済成長を促すために必要なことをしていない」とアルパート氏は締めくくった。「この時期の歴史が書かれる時、それがテーマになるだろう」

ハフポストUS版より翻訳・加筆しました。

▼画像集が開きます

Photography in the Recession
Sharon Lockhart(01 of39)
Open Image Modal
Visalia Livestock Market, Visalia, California. \"I\'ve been working in that region for several years,\" Lockhart said. \"I know the economic issues that the people there are facing and I\'ve been thinking about addressing the ranching industry for a while. Many of the pressures of development and globalization have effected life in California\'s Central Valley over the last few years. Land values during the real estate bubble forced ranchers to divide up and sell their land. As the bubble burst, the money that had flowed into the area disappeared and many got caught in the squeeze. In addition, cheap beef from Brazil and other developing countries has driven down the price on American cattle. Small businesses like this cattle auction have been there since the 40s and have struggled to face these pressures. The combination of historical ties to the depression of the 30s and the struggles of our current recession seemed prescient to me.\"
Alec Soth(02 of39)
Open Image Modal
Maria, Owatonna, Minnesota, 2011. Soth, who attempted to create a one-to-one analysis of Lange\'s migrant images, found it difficult to arrive at the same result. \"One thing that became very clear in the pictures, on the technical front was, there\'s something about how [Lange\'s] picture works between eye contact and lack of eye contact -- so much of her photograph is the two children not looking at the lens and then the mother looking off,\" he said. \"A photograph so much is this question of surfaces on which the audience projects info on to it. What we project onto it is, the children aren\'t looking, she\'s looking off, it\'s almost like she\'s thinking about their future. I tried to include their children or not to different degrees, and tried to not do it in exactly the same way and see if i could get at something. In the end what makes a great photo is indescribable.\"
Alec Soth(03 of39)
Open Image Modal
Eueth, Owatonna, Minn. \"The original migrant mom image has this sort of burlapy background and the clothing has a warm quality,\" Soth said. \"Now it\'s clothes from Target and Walmart and there are logos on all the clothes. It\'s almost bizarre.\"
Walead Beshty(04 of39)
Open Image Modal
Transparency (Positive)/Transparency (Negative). Beshty, a Los Angeles-based photographer, traveled to the richest and poorest communities in America -- Fisher Island, Fla., and Allen, SD. Fisher Island, which is only accessible by ferry, has the nation\'s highest per capita income. Allen has the same population as Fisher Island, but with the lowest median annual income in the nation -- less than $8,000. Beshty sent the exposed film of his photos unprotected through an airport X-ray machine, creating an abstract representation that the catalogue calls an \"unbiased witness to the sites he visited.\"
Larry Clark(05 of39)
Open Image Modal
Adam, Marfa, Texas, 2011.Clark, who splits his time as a film director, photographer, writer and producer, is best-known for his 1995 film \"Kids,\" and often focuses on teenage drug use. For this project, he traveled to Marfa, Texas, to photograph two skateboarders, Adam and Eric, who appear stoned throughout.
Larry Clark(06 of39)
Open Image Modal
Moses, Marfa, Texas (2011). The catalog authors call Moses \"the very picture of innocence,\" going on to ask: \"We wonder what the trajectory of his life will be. If this is the new generation, what is in store for their -- and our -- future?\"
Katy Grannan(07 of39)
Open Image Modal
Untitled, Bakersfield, Calif.Grannan, who predominantly takes portraits, traveled along California\'s Highway 99, photographing areas that Dorothea Lange visited 75 years ago, cities like Modesto and Bakersfield that are less on the radar. Here, the father-daughter pose has a feel similar to Dorothea Lange\'s \"Migrant Mother.\"
Katy Grannan(08 of39)
Open Image Modal
Kern River, Rosedale Highway, Bakersfield, Calif. Along with her portraits, Grannan took a series of black-and-white images along Highway 99 that bear a strong resemblance to some of the FSA photos. Here, we see a dry riverbed near a highway overpass, \"filled with water for the first time in years,\" the catalog notes, where locals enjoy a dip to escape the intense heat.
Katy Grannan(09 of39)
Open Image Modal
Untitled, Fresno, Calif. Grannan captures the beauty and despair of a homeless woman in Fresno.
William E. Jones(10 of39)
Open Image Modal
Jones traveled to Massillon, Ohio, and Canton, Ohio, which, according to the catalog, \"is an industrial and agricultural hub, one of America\'s fastest-dying cities.\" \"On several occasions during this recent trip, people tried to sell me real estate, including a house for $20,000 and a giant factory building (also a historical landmark) for $300,000,\" Jones said. \"Many in the area now see art as the potential salvation of a stagnant real estate market, and artists, who have taken over a number of abandoned buildings, as respectable residents of the community.\"
William E. Jones(11 of39)
Open Image Modal
For the industrial economy of the American Midwest, \"the current recession is merely the latest in a long series of economic setbacks,\" Jones said. \"It is as though whole regions of America have simply been left to die. I think this neglect is one of the most urgent social and political problems of the U. S., and it doesn\'t seem to be going away any time soon.\"
Roe Ethridge(12 of39)
Open Image Modal
SE 1st Street, Belle Glade, FL, 2011.Ethridge photographed Belle Glade, where is parents are from. According to the catalog, it produces about half of America\'s annual crop of this sweet stalk. \"The town slogan announces that \"Her Soil Is Her Fortune,\" yet this currency has clearly dwindled in value,\" the authors write. In his photos, Ethridge shows a veneer of beauty mixed with reality.
Roe Ethridge(13 of39)
Open Image Modal
Durango in a canal, Belle Glade, Fla. Ethridge juxtaposes the more idyllic images with ones like this, of a car sinking into a canal.
Cathy Opie(14 of39)
Open Image Modal
Toan (Water Guy). Opie took a cue from Stryker\'s instruction \"Looking down my street\" and photographed local shopkeepers in her neighborhood of South Los Angeles. She focused on shopkeepers who are persevering in today\'s economy.
Cathy Opie(15 of39)
Open Image Modal
Tavir (Gas Station).
Cathy Opie(16 of39)
Open Image Modal
Claudia (Hairdresser).
Martha Rosler(17 of39)
Open Image Modal
5Leaves, Grumpy\'s, Lokal. Rosler, well known for her series of photomontages, Bringing the War Home: House Beautiful,\" focused on making composites of her neighborhood of Greenpoint, Brooklyn (she noted her issues with the \"parachuting photojournalist, showing up and trucking out\"). \"I think that it\'s very difficult in a small presentation to convey the complexity of an urban situation,\" she said. \"I did my best to suggest both with the images and accompanying text that there is always a level of complexity in urban situations that you cant quite capture with your photograph.\"
Collier Schorr(18 of39)
Open Image Modal
AMERICANS #1.Schorr created three collages that superimpose her photos of young cowboys with excerpts from the Danish photographer Jacob Holdt\'s 1977 book \"American Pictures.\" The catalog authors explain: \"An adolescent, acne-scarred cowboy attempts an iconic cowboy pose, but through Schorr\'s sensitive approach and surgical cropping, he comes across as an apprehensive and vulnerable youth. Four hopeless gazes peer out from behind him -- the faces of elderly, homeless African American men.\"
Stephen Shore(19 of39)
Open Image Modal
East Village, NYC, July 2011.Shore, the second living photographer to have a solo exhibition at the Metropolitan Museum of Art, stayed in his hometown of New York to document the cultural holdouts in the gentrifying Lower East Side and East Village neighborhoods. \"It was an area that in my lifetime I saw an amazing transition that\'s still taking place, from an area that was drug-ridden and really very bad, to an area that then became more ethnic, and finally an area that is seeing a resurgence of a lot of young people living here,\" he said. Shore noted that while sometimes gentrification completely changes the look of a neighborhood, that\'s not what happened here, with elements of the neighborhoods\' core culture still holding strong. Image courtesy 303 Gallery, New York
Stephen Shore(20 of39)
Open Image Modal
Lower East Side, NYC, July 2011. Shore made a conscious choice not to focus on people. \"I\'m interested in how a culture expresses itself in its artifacts, its signage,\" he said. Image courtesy 303 Gallery, New York
Stephen Shore(21 of39)
Open Image Modal
East Village, NYC, July 2011. \"What struck me was her body and the tattoo of wings on her,\" Shore said. Image courtesy 303 Gallery, New York
Hank Willis Thomas(22 of39)
Open Image Modal
This photo series is composed of 72 contiguous 6 x 9 inch inkjet prints.Willis Thomas visited his grandmother\'s old neighborhood in North Philadelphia. According to the catalog, \"In the 1970s, [the neighborhood] started to decline. In 2000, bullets broke the artist\'s grandmother\'s bedroom windows, and in 2008, after someone was killed outside her front door, she moved away.\" Willis Thomas noted: \"I saw how earnestly the [FSA] photographers were trying to document the places and the people, and I wanted to make an attempt at that myself, so I went to a place that I knew well.\"
Hank Willis Thomas(23 of39)
Open Image Modal
\"The neighborhoods on the verge of a change,\" Willis Thomas said. \"A lot of the middle class people who were able to move out of that neighborhood did. People living there now are renters, so they don\'t have as much of a connection to place.\" \r\n
But according to Hoffmann, the city is also going from floundering to flourishing: \"Through a scheme that the city is running, people are able to buy these houses, refurbish them, and the whole area is revitalized -- but not through the influx of commercial enterprises, or people who are moving out of more expensive neighborhoods. Through some sort of government intervention into a particular neighborhood.\" Thomas added: \"It seems like the area is on the verge of flourishing, but it\'s not quite there yet. It\'s good for some people -- who can afford to stay, or buy. Those who were already under-resourced suffer from that type of change.\"
Walker Evans(24 of39)
Open Image Modal
>loyd Burroughs, cotton sharecropper. Hale County, Ala., 1935 or 1936.
Gordon Parks(25 of39)
Open Image Modal
New York, N.Y. Harlem newsboy, 1943.
Marion Post Wolcott(26 of39)
Open Image Modal
Why open the door, coal miner\'s child uses \"cat hole.\" Bertha Hill, W.Va., 1938.
Dorothea Lange(27 of39)
Open Image Modal
Destitute pea pickers in California. Mother of seven children. Age thirty-two. Nipomo, Calif., 1936.
Gordon Parks(28 of39)
Open Image Modal
Washington, D.C., Government charwoman, 1942.
Carl Mydans(29 of39)
Open Image Modal
Manville, N.J., showing series of identical houses, 1936.
Walker Evans(30 of39)
Open Image Modal
Houses. Atlanta. Georgia, 1936.
Russell Lee(31 of39)
Open Image Modal
The hands of Mrs. Andrew Ostermeyer, wife of a homesteader, Woodbury, Iowa, 1936.
John Vachon(32 of39)
Open Image Modal
Under the elevated railway, Chicago, Ill., 1940.
Walker Evans(33 of39)
Open Image Modal
General store interior. Moundville, Ala., 1936.
Dorothea Lange(34 of39)
Open Image Modal
Family walking on highway, five children. Started from Idabel, Okla. Bound for Krebs, Oklahoma, 1938.
Esther Bubley(35 of39)
Open Image Modal
Pittsburgh, Pa. Woman cleaner at the Greyhound garage, 1943.
Jack Delano(36 of39)
Open Image Modal
In the cafe at a truck drivers\' service station on U.S. 1 (New York Avenue), Washington, D.C., 1940.
Esther Bubley(37 of39)
Open Image Modal
Glen Echo, Md.. Sunbathers on the sand beach at the swimming pool in the Glen Echo amusement park, 1943.
Carl Mydans(38 of39)
Open Image Modal
Getting the ground ready for spring planting, North Carolina, 1936.
Jack Delano(39 of39)
Open Image Modal
Convicts and guard, Oglethorpe County, Ga., 1941.

(スライドショーが見られない方はこちらへ)

Open Image Modal