みずほ銀行現会長・塚本隆史氏が辞任 佐藤康博頭取は報酬半年返上

みずほ銀行がオリエントコーポレーション(オリコ)の提携ローンを通じて行った暴力団組員らへの融資を放置していた問題で、みずほフィナンシャルグループは28日、50人を超す関係役員・OBへの処分や再発防止策を盛り込んだ業務改善計画を金融庁に提出した。放置していた大半の期間で同銀頭取を務めていた塚本隆史・現みずほ銀行会長が11月1日付で同会長職を引責辞任する。みずほFG社長も務める佐藤康博頭取は、どちらのポストにも留任するが、今後半年間、報酬は返上する。
Open Image Modal
JAPAN - JANUARY 16: Takashi Tsukamoto, newly appointed president and chief executive officer of Mizuho Financial Group Inc., listens during a news conference in Tokyo, Japan, on Friday, Jan. 16, 2009. Mizuho Financial Group Inc. appointed Tsukamoto as chief executive officer, ushering in new leadership after subprime-related losses crippled earnings and a deepening recession pushed the Japanese bank to forecast its smallest annual profit in six years. (Photo by Tomohiro Ohsumi/Bloomberg via Getty Images)
Getty

Open Image Modal

塚本みずほ銀会長辞任、佐藤頭取は報酬半年返上

みずほ銀行がオリエントコーポレーション(オリコ)

放置していた大半の期間で同銀頭取を務めていた塚本隆史・現みずほ銀行会長が11月1日付で同会長職を引責辞任する。みずほFG社長も務める佐藤康博頭取は、どちらのポストにも留任するが、今後半年間、報酬は返上する。

塚本氏はみずほFGの会長職にはとどまるが、半年間無報酬となる。このほか、リスク管理担当の常務執行役員と法令順守(コンプライアンス)統括部長の執行役員が辞任する。また、FGと銀行の関係役員42人の報酬を1─6カ月間、5─40%減額するほか、関係した役員OB12人には同等の金額を自主返納するよう求める。

この問題については、弁護士などで構成する第三者委員会が同日、調査報告書を発表。その中で、みずほ銀行には暴力団への融資が自行の貸付債権であるという意識が希薄であったうえ、反社会的勢力との関係を断絶する重要性も十分に認識していなかった、と指摘した。みずほが金融庁に誤った報告をしていた点については、隠蔽の意図はなかったと結論付けた。

計画提出後の会見で佐藤頭取は、第三者委員会の調査報告書について「十分かつ適切だった」と評価。一方、今回の問題による業務への影響に関しては、「顧客取引など、経営の根幹を揺るがす問題になっていない」と述べた。

塚本氏に対して銀行会長職の引責辞任という佐藤頭取よりも厳しい処分を下した理由について、佐藤氏は、塚本氏の頭取としての在任期間は2年にわたっており、今年7月に就任した自分自身に比べて「責任期間が長い。金融庁検査の対応も塚本だったので重い処分になった」と述べた。

自らについては「辞任を考えたことはない」としながらも、今回の問題によって、経営の求心力となるべき自身の立場が「傷を負ったと考えている」とも語った。同時に、みずほ銀行とみずほコーポレート銀行の一体化を推進してきた自身の指導力を強調、「みずほをもう一度原点に立ち返らせて強い組織にするには、私自身がもう一度全身全霊でそれに当たる必要がある」と続投に強い意欲を示した。

みずほ銀はオリコの提携ローンを通じて暴力団組員に合計230件、総額2億円の融資を行ったうえ、10年12月にその実態を把握しながら2年以上放置。金融庁が昨年12月から今年3月に実施した同銀行の通常検査でその実態が発覚した。金融庁は今年9月、同行に業務改善命令を出した。

さらに、当初は問題融資の情報が担当役員にとどまっていたと金融庁に報告していたが、実際には当時の頭取まで情報が上がっていたことが判明、金融庁から再度、報告命令を受けていた。

[東京 28日 ロイター]

関連記事

大企業の大失敗集
Apple Maps(01 of14)
Open Image Modal
Apple CEO Tim Cook issued an apology Friday for the company\'s new Maps app. Cook directed users to other map apps in the Apple store or websites like Google or Nokia until Apple\'s version is fixed. (credit:Getty Images)
Bank Of America Debit Card Fee(02 of14)
Open Image Modal
Bank of America announced last year that it was planning to charge customers a $5 fee to use their debit cards. After an intense customer backlash, the company dropped the plan. (credit:Getty Images)
New Coke(03 of14)
Open Image Modal
In 1985 Coca-Cola decided to mess with its iconic product, according to NBCNews.com. The result: Epic failure. With customers comparing the change to trampling the American flag, the company pulled the product after just a few months. (credit:WikiMedia:)
Ford Edsel(04 of14)
Open Image Modal
In 1957, Ford launched the Edsel, a car the company billed as hot and revolutionary, according to the Washington Post. Problem: It turned out to be sort of \"blah.\" By the time the company pulled the car in 1959, it had lost about $250 million. (credit:WikiMedia:)
Window's Vista(05 of14)
Open Image Modal
When it debuted in January, 2007, Microsoft\'s newest operating system was slammed by consumers. As a result, businesses and personal computer users were slow to adopt it, according to Spike. (credit:Getty Images)
The Arch Deluxe(06 of14)
Open Image Modal
McDonald\'s launched a luxury burger geared towards the adult set in 1996 with a $100 million advertising campaign, according to The New York Times. But the mature hamburger was ultimately a flop. (credit:Getty Images)
Apple Newton(07 of14)
Open Image Modal
In 1993, Apple launched the PDA device, a precursor to the palm pilot, according to DailyFinance, but it turned out to be a bust, thanks to its high price and bulkiness. The company pulled the Newton in 1998. (credit:Wikimedia)
Sony Betamax(08 of14)
Open Image Modal
Sony poured 20 years of research into its Betamax videocassette recorder, but was ultimately beat out by the competition, according to the Los Angeles Times. Matsushita developed the VHS system, which became more popular among companies making the devices -- and companies making films -- rendering the Betamax obsolete. (credit:WikiMedia:)
Qwickster(09 of14)
Open Image Modal
In September of last year, Neflix announced that it would be separating its online streaming service from its DVD service and calling the DVD branch \"Qwickster.\" The proposal turned out to be such an epic fail that the company scrapped the experiment last November before it even launched. (credit:Getty Images)
Clairol's "Touch Of Yogurt" Shampoo(10 of14)
Open Image Modal
When Clairol came out with its yogurt-based shampoo in 1979, they thought it would be a success, thanks to widespread interest in the test marketing phase. But it turned out to be a flop; customers apparently don\'t want to put food in their hair. (credit:WikiMedia:)
BlackBerry Playbook(11 of14)
Open Image Modal
BlackBerry launched its Playbook without apps for email, contacts or any of the other things people use tablets for. The result: The company slashed prices on the device as the holidays approached. (credit:Getty Images)
HD DVD(12 of14)
Open Image Modal
Toshiba\'s HD DVD experiment ended up being trounced by Sony\'s Blu-Ray player as studios and customers opted for the latter. (credit:Getty Images)
The Yugo(13 of14)
Open Image Modal
The car deemed by many to be one of the worst vehicles ever exported to the U.S. was met with widespread criticism when it landed on American shores in 1986. Available for just $3,990, the car did terribly in crash tests, according to CBS News. (credit:Getty Images)
Nike Black And Tan Sneakers(14 of14)
Open Image Modal
Nike launched a sneaker (not pictured) in the lead up to St. Patrick\'s Day that offended some Irish people. The shoe called \"Black and Tan\" shares its name with a British paramilitary unit that attacked Irish civilians in the 1920s. (credit:Getty Images)