大卒の離職率3割に 宿泊・飲食業で51% ブラック企業の増加も背景か

厚生労働省の調査によって、2010年3月に大学を卒業して就職した若者のうち、31.3%が3年以内に退職していたことがわかった。業種別では、宿泊や飲食業の離職率が最も高く51.0%だった。厚生労働省は、離職率の高い企業などに立ち入り調査を行うなど、対策を乗り出しているという。
|
Open Image Modal
Getty

厚生労働省の調査によって、2010年3月に大学を卒業して就職した若者のうち、31.3%が3年以内に退職していたことがわかった。業種別では、宿泊や飲食業の離職率が最も高く51.0%だった。厚生労働省は、離職率の高い企業などに立ち入り調査を行うなど、対策を乗り出しているという。朝日新聞デジタルが報じた。

2010年3月に大学を卒業して就職した若者のうち、3人に1人が3年以内に勤め先を辞めたとの推計を厚生労働省が29日、発表した。業種別では宿泊や飲食業の離職率が最も高く、2人に1人が辞めていた。

(朝日新聞デジタル「大卒の3割超、3年以内に退職 宿泊・飲食は2人に1人」より 2013/10/29 18:01)

厚生労働省が、雇用保険による追跡調査を行ったところ、前年の卒業者よりも2.2ポイントの上昇が見られたという。離職率を業界別に見ると、飲食業に次いで高かったのは、教育・学習支援業で48.9%、生活関連サービス業・娯楽業で45.4%とであった

厚生労働省は、若者の早期離職の背景には、リーマンショック後の就職難や、ブラック企業の増加などが考えられるとしている。

厚労省は、この年の卒業生の就職活動では、大手企業が採用を抑制したため、中小企業や、職場環境が厳しく離職者が多い業種への就職が増えたことが要因とみている。いわゆる「ブラック企業」の増加も大卒者の早期離職の背景にありそうだ。

(スポニチ「大卒31%、3年以内に離職…サービス業で高率に」より 2013/10/29 13:12)

この調査をうけて、厚生労働省の担当者は以下のようにコメントしている。

「社会に出た若者を育てていくような雇用管理ができていない企業もあるとみられ、改善が必要だ。なぜ離職率が高いのか、業種ごとの分析を進めたい」と話しています。

(NHKニュース「大卒若者の離職率 宿泊・飲食業で51%」より 2013/10/29 12:05)

Twitterの声

※若者の早期離職率が上昇しています。就職難やブラック企業の増加などが理由として挙げられていますが、どう思いますか? あなたの意見をお聞かせください。

ハフィントンポスト日本版はFacebook ページでも情報発信しています

関連記事

大企業の大失敗集
Apple Maps(01 of14)
Open Image Modal
Apple CEO Tim Cook issued an apology Friday for the company\'s new Maps app. Cook directed users to other map apps in the Apple store or websites like Google or Nokia until Apple\'s version is fixed. (credit:Getty Images)
Bank Of America Debit Card Fee(02 of14)
Open Image Modal
Bank of America announced last year that it was planning to charge customers a $5 fee to use their debit cards. After an intense customer backlash, the company dropped the plan. (credit:Getty Images)
New Coke(03 of14)
Open Image Modal
In 1985 Coca-Cola decided to mess with its iconic product, according to NBCNews.com. The result: Epic failure. With customers comparing the change to trampling the American flag, the company pulled the product after just a few months. (credit:WikiMedia:)
Ford Edsel(04 of14)
Open Image Modal
In 1957, Ford launched the Edsel, a car the company billed as hot and revolutionary, according to the Washington Post. Problem: It turned out to be sort of \"blah.\" By the time the company pulled the car in 1959, it had lost about $250 million. (credit:WikiMedia:)
Window's Vista(05 of14)
Open Image Modal
When it debuted in January, 2007, Microsoft\'s newest operating system was slammed by consumers. As a result, businesses and personal computer users were slow to adopt it, according to Spike. (credit:Getty Images)
The Arch Deluxe(06 of14)
Open Image Modal
McDonald\'s launched a luxury burger geared towards the adult set in 1996 with a $100 million advertising campaign, according to The New York Times. But the mature hamburger was ultimately a flop. (credit:Getty Images)
Apple Newton(07 of14)
Open Image Modal
In 1993, Apple launched the PDA device, a precursor to the palm pilot, according to DailyFinance, but it turned out to be a bust, thanks to its high price and bulkiness. The company pulled the Newton in 1998. (credit:Wikimedia)
Sony Betamax(08 of14)
Open Image Modal
Sony poured 20 years of research into its Betamax videocassette recorder, but was ultimately beat out by the competition, according to the Los Angeles Times. Matsushita developed the VHS system, which became more popular among companies making the devices -- and companies making films -- rendering the Betamax obsolete. (credit:WikiMedia:)
Qwickster(09 of14)
Open Image Modal
In September of last year, Neflix announced that it would be separating its online streaming service from its DVD service and calling the DVD branch \"Qwickster.\" The proposal turned out to be such an epic fail that the company scrapped the experiment last November before it even launched. (credit:Getty Images)
Clairol's "Touch Of Yogurt" Shampoo(10 of14)
Open Image Modal
When Clairol came out with its yogurt-based shampoo in 1979, they thought it would be a success, thanks to widespread interest in the test marketing phase. But it turned out to be a flop; customers apparently don\'t want to put food in their hair. (credit:WikiMedia:)
BlackBerry Playbook(11 of14)
Open Image Modal
BlackBerry launched its Playbook without apps for email, contacts or any of the other things people use tablets for. The result: The company slashed prices on the device as the holidays approached. (credit:Getty Images)
HD DVD(12 of14)
Open Image Modal
Toshiba\'s HD DVD experiment ended up being trounced by Sony\'s Blu-Ray player as studios and customers opted for the latter. (credit:Getty Images)
The Yugo(13 of14)
Open Image Modal
The car deemed by many to be one of the worst vehicles ever exported to the U.S. was met with widespread criticism when it landed on American shores in 1986. Available for just $3,990, the car did terribly in crash tests, according to CBS News. (credit:Getty Images)
Nike Black And Tan Sneakers(14 of14)
Open Image Modal
Nike launched a sneaker (not pictured) in the lead up to St. Patrick\'s Day that offended some Irish people. The shoe called \"Black and Tan\" shares its name with a British paramilitary unit that attacked Irish civilians in the 1920s. (credit:Getty Images)