マヤ文明衰退の謎、ベリーズの巨大な穴「ブルーホール」が解明か

これまでの研究で、マヤの精密な暦や筆記システムが詳細に明らかになっており、儀式の生贄についても研究が進んでいる。しかし、古代文明が西暦900年ごろに崩壊した理由は、ずっと謎のままだ。
|

これまでの研究で、マヤの精密な暦や筆記システムが詳細に明らかになっており、儀式の生贄についても研究が進んでいる。しかし、古代文明が西暦900年ごろに崩壊した理由は、ずっと謎のままだ。

現在、ライス大学とルイジアナ州立大学の研究グループは、その謎を解くのに1歩近づいているかもしれない。その手がかりは、カリブ海の小さな国ベリーズ沖にある美しいサンゴ礁になるブルーホール(海中の陥没穴)「グレート・ブルーホール」にあると見られている。このブルーホールは、海洋学者ジャック・クストーによって有名になった。クストーは1971年にこのブルーホールを訪れて、世界10大スキューバ・ダイビング・スポットのひとつに選定した。

Open Image Modal
グレート・ブルーホール

研究グループは、ブルーホールからの堆積物試料を色、粒子サイズ、および層の厚さのばらつきに注目しながら分析した。また、降水量の推定値を得るためにチタンとアルミニウムの比率の違いに注意しながらベリーズ・セントラル・シェルフ・ラグーン(本土沿岸水域)からの試料も分析した。

分析の結果、西暦800年から900年ごろのユカタン半島は降水量が少なく、熱帯低気圧の頻度が低下したことが明らかになった。研究グループはハフポストの取材に対し、当時この地域が大規模な干ばつに見舞われたことが伺えると述べた。

今回の研究から、西暦1000年と1100年の間に、別の大規模な干ばつが発生し、チチェン・イッツァのマヤ都市文明が衰退したと考えられている。

共著者でライス大学の地球科学研究を行っているアンドレ・ドロクセル教授は、科学専門ニュースサイト「ライブ・サイエンス」に「大規模な干ばつが発生すると、飢饉や不安が増大する」と述べた。

ベリーズ・セントラル・シェルフ・ラグーンの研究は2014年12月16日、サンフランシスコで行われたアメリカ地球物理学連合の総会で発表された。また、ブルーホール試料の研究は専門誌「サイエンティフィック・リポート」2014年1月号に発表されている。

これまでの研究でも、マヤ文明が衰退した理由として気候変動が挙げられている。2012年にベリーズにある鍾乳洞の石灰石を分析したところ、西暦600〜1000年の間の「乾燥傾向」が地域の文明崩壊に関連付けられるのではないかとみられる。

最初のマヤ文明は、紀元前1800年に設立された。文明は西暦250年ごろに全盛期を迎え、人口は約200万人に達した。

Maya Ruins
(01 of10)
Open Image Modal
\"Younger Brother Obsidian,\" as labeled on the north wall of the Maya city\'s house by an unknown hand, was painted in the 9th century A.D. Archaeologist William Saturno of Boston University excavates the house in the ruins of the Maya city of Xultún. Younger Brother Obsidian may have been the town scribe. Excavation and preservation of the site were supported by the National Geographic Society.\r\n\r\nPhoto by Tyrone Turner © 2012 National Geographic
(02 of10)
Open Image Modal
Trees grow atop a newly discovered mound over a house built by the ancient Maya that contains the rendering of an ancient figure, possibly the town scribe. The house sits at the edge of the ancient site of Xultún in Guatemala, a city that once housed tens of thousands of people. Excavation and preservation of the site were supported by the National Geographic Society.\r\n\r\nPhoto by Tyrone Turner © 2012 National Geographic
(03 of10)
Open Image Modal
Three male figures, seated and painted in black. The men, wearing only white loincloths and medallions around their necks and a head dress bearing another medallion and a single feather, were uncovered on the ruined house\'s west wall. The painting recreates the design and colors of the original Maya mural. Excavation and preservation of the site were supported by the National Geographic Society.\r\n\r\nPainting by Heather Hurst
(04 of10)
Open Image Modal
A Maya king, seated and wearing an elaborate head dress of blue feathers, adorns the north wall of the ruined house discovered at the Maya site of Xultún. An attendant, at right, leans out from behind the king\'s head dress. The painting by artist Heather Hurst recreates the design and colors of the original Maya artwork at the site. The excavation and preservation of the site were supported by the National Geographic Society.\r\n\r\nPainting by Heather Hurst
(05 of10)
Open Image Modal
A vibrant orange figure, kneeling in front of the king on the ruined house\'s north wall, is labeled \"Younger Brother Obsidian,\" a curious title seldom seen in Maya text. The man is holding a writing instrument, which may indicate he was a scribe. The painting recreates the design and colors of the figure in the original Maya mural. Excavation and preservation of the site were supported by the National Geographic Society.\r\n\r\n\r\nPainting by Heather Hurst
(06 of10)
Open Image Modal
Four long numbers on the north wall of the ruined house relate to the Maya calendar and computations about the moon, sun and possibly Venus and Mars; the dates may stretch some 7,000 years into the future. These are the first calculations Maya archaeologists have found that seem to tabulate all of these cycles in this way. Although they all involve common multiples of key calendrical and astronomical cycles, the exact significance of these particular spans of time is not known.\r\n\r\nIllustration by William Saturno and David Stuart © 2012 National Geographic
(07 of10)
Open Image Modal
The painted figure of a man -- possibly a scribe who once lived in the house built by the ancient Maya -- is illuminated through a doorway to the dwelling, in northeastern Guatemala. The structure represents the first Maya house found to contain artwork on its walls. The research is supported by the National Geographic Society.\r\n\r\nPhoto by Tyrone Turner © 2012 National Geographic
(08 of10)
Open Image Modal
Conservator Angelyn Bass cleans and stabilizes the surface of a wall of a Maya house that dates to the 9th century A.D. The figure of a man who may have been the town scribe appears on the wall to her left. Excavation and preservation of the site were supported by the National Geographic Society.\r\n\r\nPhoto by Tyrone Turner © 2012 National Geographic
(09 of10)
Open Image Modal
Never-before-seen artwork -- the first to be found on walls of a Maya house -- adorn the dwelling in the ruined city of Xultún. The figure at left is one of three men on the house\'s west wall who are painted in black and wear identical costumes. Excavation and preservation of the site were supported by the National Geographic Society.\r\n\r\nPhoto by Tyrone Turner © 2012 National Geographic
(10 of10)
Open Image Modal
Archaeologist William Saturno of Boston University carefully uncovers art and writings left by the Maya some 1,200 years ago. The art and other symbols on the walls may have been records kept by a scribe, Saturno theorizes. Saturno\'s excavation and documentation of the house were supported by the National Geographic Society. \r\n\r\nPhoto by Tyrone Turner © 2012 National Geographic

この記事はハフポストUS版に掲載されたものを翻訳しました。

【関連記事】

Open Image Modal
ハフィントンポスト日本版はFacebook ページでも情報発信しています