「僕らは、みんな変人だ」 生まれたばかりの息子に贈ったデヴィッド・ボウイのメッセージ

1971年の曲「Kooks」にはユーモアにあふれたメッセージが込められている。
|
Open Image Modal
デヴィッド・ボウイ(撮影=1983年5月13日)
RALPH GATTI via Getty Images

デヴィッド・ボウイには、親ばかという印象はほとんどない。 多量の薬物を乱用し、永遠に続くかとも思えるようなツアーを行い、子供のひとりにはゾウイ・ボウイとあだ名をつけた。(編注:ゾウイZowieは日本語にすると「うわぁ!」「ひゃあ!」というような感嘆詞。名字Bowieとの語呂合わせだ)

彼が「ファザー・オブ・ザ・イヤー」に選ばれなかったのは、まったく不思議なことではない。

しかし1971年に発表した曲「Kooks(変人)」は、ボウイが生まれたばかりの子供に作った歌だ。皮肉のきいたユーモアと、親になるための知恵が込められている。

この曲には、変化する親子の関係からベビー用品の購入といったことまで、親になったばかりの人たちが経験する様々なことが描かれている。

もちろん、普通はロックスターから子育てのアドバイスを受けることはほとんどない。しかしそれでも、2016年1月10日に69歳で亡くなり、世界がその死を悼み功績を讃えるデヴィッド・ボウイに、もうひとつ名誉を加えたい。彼は「親心を歌うロック」というジャンルにも貢献をした。ちなみにゾウイ・ボウイ(本名ダンカン・ジョーンズ)は現在、映画監督・プロデューサーとして活躍している。

家族には血のつながり以上の何かがある

Will you stay in our lovers' story?

If you stay, you won't be sorry.

僕らの愛の物語の中に住んでくれないか?

後悔はさせないよ

「Kooks」は、ボウイが生まれたばかりの息子に送った人生への招待状だった。ボウイは息子を家族の一員に加わるよう招待している。そして家族の絆とは何かを、彼なりの方法で表現している。それはこんなメッセージだ。「家族とは終身刑ではない。人生の選択であり信頼の形なんだ」

子供が成長するにつれ、親子関係は変わる

Soon you'll grow, but take a chance

With a couple of kooks hung up on romancing

すぐに君は成長する、そしたらチャンスを掴もう

ロマンスに夢中な変人カップルと一緒に

子供はすぐに成長する。明らかな真実だ。しかし親になったばかりの時には、そんなことはほとんど思い浮かばないだろう(訳注:歌詞の中の「変人カップル」とはボウイ夫妻のことを示唆している)。

多くの子供たちが成長し、いつかは両親から離れていく。しかし、赤ちゃんがまだ無力で独り立ちしていないときには、そんなことはほとんど考えもしない。しかしボウイはそれを知っていた。少なくとも気付いていた。

だから彼は、子供が産まれたその日から「君が僕たちの近くにいたいと思ってもらえるくらい好かれるといいな」と子供に伝えている。

親は不必要でくだらないものをたくさん買う

We bought a lot of things to keep you warm and dry

And a funny old crib on which the paint won't dry

I bought you a pair of shoes, a trumpet you can blow, and a book of rules

On what to say to people when they pick on you

'Cause if you stay with us you're gonna be pretty kookie too

君に温かく快適でいてもらうためにたくさんの物を買った

ペンキが乾ききっていないおかしな古いベビーベッドとか

靴を一揃え、君が吹くトランペット、ルール本も買った

君が周りからいじめられたときに何て言ったらいいか分かるように

もし君が僕たちと一緒にいるなら、君も素敵な変人になるだろうから

ここでは、新米の親にありがちな無知さを描いている。あれもこれもと次から次にベビー用品を買った経験のある人もいるだろう。

でも経験豊富な親はすぐに気付く。赤ちゃんに靴は必要ないと。赤ちゃんはおもちゃのトランペットで遊ばない。でも、誰もそんなことは教えてくれない。

他の親がトラブルの原因になりうる

And if you ever have to go to school

Remember how they messed up this old fool

Don't pick fights with the bullies or the cads

'Cause I'm not much cop at punching other people's dads

そしていつかどうしても学校に行かなければいけないときは

この老いぼれが、学校で嫌な思いをさせられたことを思い出して

いじめっ子や育ちの悪いやつらと喧嘩してはだめだ

僕は他の父親を殴ったりするタイプの人間じゃないから

この部分では、子育てが複雑で難しくなることを予想している。行儀の悪い子供たちがいるだけではなく、行儀が悪い親もいるからだ。

学校での成功が全てではない

And if the homework brings you down

Then we'll throw it on the fire and take the car downtown.

そして宿題が君を憂鬱にさせるなら

そんなもの火の中に投げ捨てて車でダウンタウンに行こう

驚くにはあたらないだろうが、70年代のデヴィッド・ボウイは勉学を最優先するような人ではなかった。しかし、ここでは単純に「小さなことにくよくよするな」ということを詩的な表現で述べたのではなく、それ以上のことを言っている。「君は失敗するだろう。人生で要求されることは君を苦しめる。しかし要求を満たすことだけが全てではない」という意味が込められているのだ。

私たちはみな子供の目から見れば変人だ

最後に曲のタイトル「Kooks」について言えば、間違いなくボウイと妻のアンジェラは普通のカップルではなかった。しかしこれは、どんな親にも当てはまることだ。特に子供から見れば、私たちはみな癖やだめなところがある変人なのだ。この曲はそれを祝いながら、子供にこんなメッセージを送っている。

「私たちは完璧ではないし、みなそれぞれ少し変わっている。良くも悪くも、君はその多くを受け継ぐことになるだろう。それを知っておいて欲しかったんだ」

この記事はハフポストUS版に掲載されたものを翻訳しました。

デヴィッド・ボウイ スタイルの変遷
(01 of27)
Open Image Modal
Bowie\'s hair was always iconic, even when was still known Davy Jones, as proven by this shot of hairdresser Sylvia Halliiday placing a hairnet on his head at the BBC Television Centre before his group The Manish Boys Performed on the programme \'gadzooks\'.\n

\nBowie first appeared on TV in 1964, when he was aged just 17 and was invited onto BBC2\'s \'Tonight\' show as part of \'The Society For The Prevention Of Cruelty To Men With Long Hair\'.
(credit:REX)
(02 of27)
Open Image Modal
An early photo call in 1967 saw Bowie developing his androgynous style in a cropped embroidered jacket. (credit:REX)
(03 of27)
Open Image Modal
A softer side of Bowie\'s image was captured in this makeup free shoot at his home in Foxgrove Road, Beckenham, in 1969. (credit:REX)
(04 of27)
Open Image Modal
Bowie\'s bouffant drew some admiring looks at the London Palladium on 30 November 1969. (credit:REX)
(05 of27)
Open Image Modal
Bowie began the transition from 60s hippy to 70s glam when he donned a pair of spray-on glittery leggings at a \'David Bowie and the Hype\' gig at the Roundhouse, London, on 11 March 1970.\n (credit:REX)
(06 of27)
Open Image Modal
A portrait shot on 8 June 1972 to promote his third album \'The Man Who Sold The World\', during the Ziggy Stardust and the Spiders From Mars Tour. \n

\nBowie has spoken openly about how his alter egos helped him to overcome crippling shyness. \"Offstage I\'m a robot. Onstage I achieve emotion. It\'s probably why I prefer dressing up as Ziggy to being David,” he once said.\n
(credit:REX)
(07 of27)
Open Image Modal
Bowie\'s getup on the cover of his 1971 album \'The Man Who Sold The World\' raised a few eyebrows.\n\nThe silk maxi dress was designed by Michael Fish, who specialised in \'man dresses\' and ran a boutique in Marylebone.
(08 of27)
Open Image Modal
David Bowie at Empire Pool Lenort in\n1972 in a brightly-coloured quilted ensemble and red lace-up boxer boots. \n

\nThe shock of red hair was styled by Suzy Fussey of Evelyn Paget ladies\' hair salon on Beckenham High Street. The colour was inspired by a picture of Marie Helvin.\n
(credit:REX)
(09 of27)
Open Image Modal
Ziggy Stardust may be one of Bowie\'s most iconic personas, but he wasn\'t with us for long.

Appearing first in the Brian Aris photoshoot for the cover of album \'The Rise and Fall of Ziggy Stardust\' in 1972 - the fall came just 18-months after the rise, at Bowie\'s dramatic Hammersmith Odeon “retirement” gig in July 1973.
(credit:REX)
(10 of27)
Open Image Modal
\"I can take on guises of different people I meet,\" he said in 1973. \"I can take on their accents - Im a collector.\" (credit:Michael Putland via Getty Images)
(11 of27)
Open Image Modal
Bowie took to the stage at the Hammersmith Odeon 1973 gig in beautiful creations designed by Kansai Yamamoto. (credit:REX)
(12 of27)
Open Image Modal
There is some dispute over why Bowie made the decision to shave off his eyebrows during this period.\n

\nSome say designer Kansai Yamamoto advised him to do so, but according to other reports he drunkenly shaved them off when Seventies glam-rock band Mott The Hoople rejected the song \'Drive In Saturday\' that he had written for them - named Drive In Saturday.\n
(credit:REX)
(13 of27)
Open Image Modal
David Bowie in concert at Hammersmith Odeon, London, in 1973.

This catsuit was designed by Yamamoto and was later worn by Kate Moss when she went to pick up Bowie\'s Brit award in 2014 and for a 2003 Vogue cover shoot.
(credit:REX)
(14 of27)
Open Image Modal
The Aladdin Sane cover look that launched a thousand makeup tutorials. \n

\nIn 1973, Celia Philo directed the shoot for David Bowie’s album Aladdin Sane.\n

\n\"You have to realise that, in 1973, men weren’t walking down the King’s Road with brightly coloured hair and wearing make-up,\" said Philo.\n

\"London was on the cusp of all that, with glam and then punk fashions about to explode. \n\n

\"But with Bowie it was always theatrical, not fashionable – it was all about adopting different personas, an act during which he became someone else.\"\n\n

The makeup was masterminded by makeup artist Pierre La Roche from The House of Arden, who continued to work closely with Bowie throughout 1973.
(15 of27)
Open Image Modal
The dazzling blue eyeshadow and pink lip look from the \'Life On Mars\' video released in 1973 was also the work of La Roche. \n

\nOn working with Bowie La Roche is often quoted as saying: \"He has a perfect face for makeup you see. \n

\nHe has even features, high cheekbones and a very good mouth. \n\n

\"I have to be careful though because his skin is very fine and some of the base powders I use are very strong. They can make the face quite soft\"\n\n\n
(16 of27)
Open Image Modal
Bowie\'s most visually arresting persona was Aladdin Sane.\n

\nHere Bowie poses in Kansai Yamamoto’s wondrous monochrome PVC bodysuit - which he wore on tour to the delight of fans.
(credit:Masayoshi Sukita)
(17 of27)
Open Image Modal
Bowie at Hilversum TV studios proving high heels can be masculine.

\n\nThe reason Bowie/Ziggy wore an eyepatch in 1974? He had a terrible case of conjunctivitis, but he wasn\'t going to let that stop him looking chic.
(credit:REX)
(18 of27)
Open Image Modal
Bowie\'s transformation from Aladdin Sane into The Thin White Duke was a stark change.

\n\nGone was the shock of red hair and PVC outfits and in their place was a slick suited gentleman with grey eyeshadow up to his brows.\n\n
(credit:1976, Gijsbert Hanekroot via Getty Images)
(19 of27)
Open Image Modal
Bowie\'s locks returned to red for his appearance in \'The Man Who Fell To Earth,\' in 1976 (credit:REX)
(20 of27)
Open Image Modal
\'The Man Who Fell to Earth\' - Candy Clark and David Bowie in 1976. (credit:REX)
(21 of27)
Open Image Modal
Turn ups and tailoring, Bowie slayed in a low key look on Bing Crosby\'s Merrie Olde Xmas\' in 1977. (credit:REX)
(22 of27)
Open Image Modal
Bowie\'s hair, brows and leggings fought to be the centre of attention in his role as the Goblin King in the 1986 film \'Labyrinth\'. (credit:REX)
(23 of27)
Open Image Modal
(credit:REX)
(24 of27)
Open Image Modal
David Bowie performing in concert - Los Angeles, CA, USA - 1987 (credit:REX)
(25 of27)
Open Image Modal
Bowie brought back the heels - this time kitten - for his performance at the Brit Awards, in Earls Court, London in Feb 1996. (credit:REX)
(26 of27)
Open Image Modal
In the video for his last single \'Lazarus\' Bowie takes on a darker, unsettling look.
(27 of27)
Open Image Modal
At the end of the video, Bowie is dressed in a paint-striped outfit similar to one he wore during \'The Man Who Fell To Earth\' period, before he steps back into a wardrobe.
デヴィッド・ボウイ、クールすぎる19枚
(01 of19)
Open Image Modal
1. 当時の妻アンジェラとパリにて、1973年\n (credit:© Pictorial Press Ltd / Alamy)
(02 of19)
Open Image Modal
2. ハマースミス・アポロにて、1973年\n (credit:© MARKA / Alamy)
(03 of19)
Open Image Modal
3. 映画「ズーランダー」でベン・スティラーとオーウェン・ウィルソンと共に、2001年\n (credit:© Moviestore collection Ltd / Alamy)
(04 of19)
Open Image Modal
4. ハドンホール、ケントの自宅マンションにて、1970年\n (credit:© Pictorial Press Ltd / Alamy)
(05 of19)
Open Image Modal
5. 映画「ハンガー」、1983年\n (credit:© AF archive / Alamy)
(06 of19)
Open Image Modal
6. ジギー・スターダストのメーク中、1973年\n (credit:© Roger Bamber / Alamy)
(07 of19)
Open Image Modal
7. 電車からアンジェラにキス、ヴィクトリア駅にて、1973年\n (credit:© Keystone Pictures USA / Alamy)
(08 of19)
Open Image Modal
8. ライブ、1970年\n (credit:© MARKA / Alamy)
(09 of19)
Open Image Modal
9. アムステルダムのホテルにて、アルバム「アラジン・セイン」、1974年\n (credit:© Pictorial Press Ltd / Alamy)
(10 of19)
Open Image Modal
10. 「アラジン・セイン」ライブ、1974年\n (credit:© Pictorial Press Ltd / Alamy)
(11 of19)
Open Image Modal
11. 映画「地球に落ちて来た男」、1976年\n (credit:© Moviestore collection Ltd / Alamy)
(12 of19)
Open Image Modal
12. ウェンブリー・アリーナでのライブ、「ザ・シン・ホワイト・デューク」、1976年\n (credit:© Keystone Pictures USA / Alamy)
(13 of19)
Open Image Modal
13. ハイドパークにて、ロンドン、1966年\n (credit:© Pictorial Press Ltd / Alamy)
(14 of19)
Open Image Modal
14. 「レッツ・ダンス」ビデオ、1983年\n (credit:© AF archive / Alamy)
(15 of19)
Open Image Modal
15. 「ラビリンス」、1986年\n (credit:© Moviestore collection Ltd / Alamy)
(16 of19)
Open Image Modal
16. ライブ、「ジギー・スターダスト」、1973年\n (credit:© jim forrest / Alamy)
(17 of19)
Open Image Modal
17. 妻イマンと、1991年\n (credit:© Keystone Pictures USA / Alamy)
(18 of19)
Open Image Modal
18. 「ミラクル・グッドナイト」のビデオ、1993年\n (credit:© Pictorial Press Ltd / Alamy)
(19 of19)
Open Image Modal
19. ロンドン、パディントンの屋上にて、1968年\n (credit:© Tracksimages.com / Alamy)

【関連記事】

Open Image Modal