子供の頃に書いた落書きを、大人になって再現したらすごいのができた

子供時代の落書き帳は、実家のガレージに積み上げられたガラクタの奥深くに埋もれてしまうことがほとんどだ。しかし、テルモ・パイパー氏の場合は少しばかり違った。
Open Image Modal

想像力豊かな大人のアーティストでさえ、子供が自由に描いた絵には敵わない時がある。若い頃の生き生きとした想像力やあふれるまでの自信は、どんなに芸術の訓練を受けようとも得難いものだ。しかし、子供時代の落書き帳を満たしていた魔法の生物や、野生の動物、非論理的な図形の数々は、残念なことに時とともに失われたり、実家のガレージに積み上げられたガラクタの奥深くに埋もれてしまうことがほとんどだ。

けれども、テルモ・パイパー氏の場合は少しばかり違った。

Open Image Modal

ロッテルダムを拠点とする芸術家パイパー氏は、自分の子どもの頃の絵が詰まった箱を倉庫の中で発見した。そこで、これらの絵が、自分と同じように成長する機会を与えられたらどうなるだろうかと考えた。その結果が、「Kiddie Arts(子供のアート)」と題された作品の数々である。パイパー氏が4歳の時に描いた絵と、それを現代の自分が、最新技術の助けを借りて再解釈して描いた作品が一緒に並べられている。鉛筆で描かれたカタツムリ、サメ、蝶が、そのすぐ横で、スプレー缶やワコム・タブレットによって新しい姿となって甦ったのだ。

子供の頃に描いた線画の面白さ、見事さに魅了されました」と、パイパー氏はタイム誌に語っている。「現実の題材に非現実感---そのスタイルをそのまま再現するのは不可能だが、そこから発展させることは可能だと思った。だから実行してみた」。一連の作品は、芸術という形の時間旅行を思わせる。遊び心も持ちつつ奥深い形で、過去と現在が融合している。特に、パイパー少年の描いたくちゃっとしたハイイログマは実に愛らしい。

子供の創造力からインスピレーションを受けた芸術家は、パイパー氏が初めてではない。ウェンディー・ソウ氏は、少し違ったアプローチを取り、子どもの作品から立体のぬいぐるみを制作した。しかし、どちらも思いは同じである。パブロ・ピカソが言い残したように、「全ての子どもは芸術家だ。問題は、成人してもいかに芸術家でいられるかである」。

パイパー氏の魅力的な作品をご覧になって、自分も幼少時代の名作に会いに行ってみたくなっただろうか。コメント欄に感想を残していただければと思う。

この記事はハフポストUS版に掲載されたものを翻訳しました。

【関連記事】

Open Image Modal
ハフィントンポスト日本版はFacebook ページでも情報発信しています

Search for the Unicorn
(01 of17)
Open Image Modal
Parade Saddle\nGerman or Tyrolean, ca. 1450\nCarved bone with traces of paint, mounted on a wood frame\n22 x 16 1/2 x 17 in. (54.8 x 41.9 x 43.2 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Rogers Fund, 1904 (04.3.250) Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(02 of17)
Open Image Modal
The Wonders of Creation and the Oddities of Existence\nWritten by Zakaria bin Muhammad bin Mahmud Abu Yahya Qazwini (Persian, ca. 1203–1283)\nCopied in Mughal India, 1701\nTempera, gold, and ink on paper\n8 3/4 x 11 7/8 (22.3 x 30 cm) open\nU.S. National Library of Medicine, Bethesda, History of Medicine Division
(03 of17)
Open Image Modal
Birth Tray with the Triumph of Chastity\nWorkshop of Apollonio di Giovanni di Tomaso (Italian, ca. 1416–1465)\nItalian, Florence, ca. 1450–60\nTempera and gold leaf on panel\n23 x 23 1/4 in. (58.4 x 59.1 cm)\nNorth Carolina Museum of Art, Raleigh, Gift of the Samuel H. Kress Foundation Image: © North Carolina Museum of Art, Raleigh
(04 of17)
Open Image Modal
Medal of Cecilia Gonzaga\nPisanello (Antonio Pisano) (Italian, by 1395–1455) Italian, Mantua, 1447\nCopper alloy\nDiam. 3 5/16 in. (8.4 cm)\nDr. Stephen K. and Janie Woo Scher Collection
(05 of17)
Open Image Modal
Dish with the Arms of Matthias Corvinus and Beatrix of Aragon Italian, probably Pesaro, 1485–90\nMaiolica (tin-enameled earthenware)\n4 x 18 7/8 x 18 7/8 in. (10.2 x 47.9 x 47.9 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Fletcher Fund, 1946 (46.85.30) Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(06 of17)
Open Image Modal
Animals of the Holy Land, from Peregrinatio in terram sanctam (Pilgrimage to the Holy Land)\nWritten by Bernhard von Breydenbach (German, 1440–1497); woodcuts by Erhard Reuwich (Netherlandish, active 1480s)\nPrinted in Mainz, 1486\nWoodcut in printed book\n12 5/8 x 9 1/16 x 1 3/8 in. (32 x 23 x 3.5 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Rogers Fund, 1919 (19.49.3) Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(07 of17)
Open Image Modal
A Maiden Taming a Unicorn, from the Worksop Bestiary English, possibly Lincoln or York, ca. 1185\nTempera, gold, and ink on parchment\n8 1/2 x 6 1/8 in. (21.5 x 15.5 cm)\nThe Pierpont Morgan Library, New York\nImage: © The Pierpont Morgan Library, New York
(08 of17)
Open Image Modal
Iskandar Kills the Monster of Habash, folio from a Shahnama (Book of Kings) Abu\'l Qasim Firdausi (Persian, 935–1020)\nPersian, Northwestern Iran or Baghdad, ca. 1300–1330\nInk, opaque watercolor, silver, and gold on paper\n7 1/4 x 6 1/8 in. (18.4 x 15.6 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Rogers Fund, 1969 (69.74.5) Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(09 of17)
Open Image Modal
America, from The Four Continents\nJulius Goltzius (Dutch, died ca. 1595), after Maerten de Vos (Netherlandish, 1532–1603) Dutch, 16th century\nEngraving\n8 5/8 x 11 1/16 in. (21.9 x 28.1 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, The Elisha Whittelsey Collection, The Elisha Whittelsey Fund, 1949 (49.95.1524)\nImage: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(10 of17)
Open Image Modal
Portrait of a Woman, possibly Ginevra d\'Antonio Lupari Gozzadini Attributed to the Maestro delle Storie del Pane (Italian, active late 15th century) Italian, Emilia, ca. 1485–95\nTempera on panel\n19 3/4 x 14 5/8 in. (50.2 x 37.1 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Robert Lehman Collection, 1975 (1975.1.96) Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(11 of17)
Open Image Modal
Unicorn Aquamanile\nGerman, Nuremberg, ca. 1425–50\nCopper alloy\n15 1/2 x 11 1/2 x 4 7/16 in. (39.4 x 29.2 x 11.3 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Gift of Irwin Untermyer, 1964 (64.101.1493) Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(12 of17)
Open Image Modal
Unicorn and Ram, from the Meshal ha-Kadmoni (Fable of the Ancients)\nWritten by Isaac ben Solomon abi Sahula (Spanish, born 1244); printed by Gershom ben Moses Soncino (Italian, died 1533); anonymous woodcuts\nPrinted in Brescia, 1491\nWoodcut in printed book\n8 1/2 x 12 3/4 in. (21.5 x 32.5 cm) open\nCourtesy of The Library of The Jewish Theological Seminary, New York\nImage: © Courtesy of The Library of The Jewish Theological Seminary, New York
(13 of17)
Open Image Modal
The Unicorn at the Stream, from the Unicorn Series Jean Duvet (French, ca. 1485–after 1561)\nFrench, ca. 1555\nEngraving\n8 7/8 x 15 9/16 in. (22.5 x 39.6 cm)\nThe New York Public Library, Print Collection, Miriam and Ira D. Wallach Division of Art, Prints and Photographs, Astor, Lenox and Tilden Foundations\nImage: © The New York Public Library, Print Collection, Miriam and Ira D. Wallach Division of Art, Prints and Photographs, Astor, Lenox and Tilden Foundations
(14 of17)
Open Image Modal
Emblem of the Unicorn, from Symbolorum et emblematum (Book of Symbols and Emblems)\nWritten by Joachim Camerarius the Younger (German, 1534–1598); etchings by Johann Siebmacher (German, died 1611)\nPrinted in Nuremberg, 1590–1605\nEtching in printed book\n7 9/16 x 5 11/16 x 1 3/4 in. (19.2 x 14.5 x 4.5 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Gift of S. P. Avery, transferred from the Library, 1921 (21.36.42)\nImage: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(15 of17)
Open Image Modal
Histoire générale des drogues (General History of Drugs)\nWritten by Pierre Pomet (French, 1658–1699); anonymous engravings Printed in Paris, 1694\nEngraving in printed book\n15 3/8 x 19 3/4 (39 x 50 cm) open\nU.S. National Library of Medicine, Bethesda, History of Medicine Division
(16 of17)
Open Image Modal
Torah Crown\nPolish, Galicia, 1778\nSilver and gilded silver\n12 3/16 × 8 1/8 in. (31 × 20.7 cm)\nPrivate collection, New York\nImage: © The Metropolitan Museum of Art, New York
(17 of17)
Open Image Modal
The Unicorn in Captivity\nSouth Netherlandish, ca. 1495–1505\nWool, silk, and silver and gilded-silver wrapped thread\n12 ft. 1 in. x 99 in. (368 x 251.5 cm)\nThe Metropolitan Museum of Art, Gift of John D. Rockefeller Jr., 1937 (37.80.6) Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York